Politiek op kindermaat met 'De Raad van Soekie' nieuw op Ketnet

donderdag 14 maart 2024
Foto: Ketnet - © VRT 2024

Ketnet organiseerde dinsdag een heuse avant-première voor de gloednieuwe komische reeks 'De Raad van Soekie'. In een belangrijk verkiezingsjaar wil Ketnet kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met politiek.

De Raad van Soekie is een reeks barstensvol humor waarin je tussen de regels bijleert over het belang van debatteren, hoe het democratisch systeem werkt, het belang van verkiezingen én veel meer.

'Kinderen weten wat er in de wereld gebeurt, ze zien het elke dag in 'Karrewiet', op sociale media en op TV. Natuurlijk willen ze die wereld ook begrijpen. Met 'De Raad van Soekie' willen we hen in dit verkiezingsjaar op een toegankelijke manier laten kennismaken met politiek en politieke begrippen. Zo helpen we de  kinderen van vandaag de bewuste burgers van morgen te worden', vertelt Anne Dreesen, aanbodsverantwoordelijke Ketnet.

Ketnet geeft kansen aan jong talent
In de hoofdrol zien we jong talent als Sofia Zaifri (Soekie Btaimi), Lucas Stoefs (Sebast Herbots), Sofia Ferri (Tess Timmermans), Jean-Romy Manzila (Rudyard Jackson) en Felix Maesschalck (Pedro). Naast het jonge talent duiken ook bekende Ketnet-gezichten op in een gastrol. Niemand minder dan Jenne Decleir, Jelle Cleymans, Moora Vander Veken, Kevin Bellemans, Bram Spooren, Veronique Leysen, Sander Gillis en vele andere bekende namen. De intro van 'De Raad van Soekie' werd ingezongen door voormalig Ketnet-wrapper Niels Destadsbader.

Het verhaal
Welkom op het B.R.O.L. (Bernard Roothooft Olbrechts Lyceum) waar we kennismaken met Soekie, de voorzitster, en vier andere leden van de leerlingenraad. Met positief enthousiasme zetten Soekie en haar beste vrienden zich in voor de school en de medeleerlingen. Er is echter één raadslid dat nooit akkoord is met Soekie en haar vrienden. Hij voert actief oppositie met zijn pogingen om hun plannen te dwarsbomen want hij wil de plaats van Soekie als voorzitter innemen.

'De Raad van Soekie' is een programma van Eyeworks Film & TV Drama voor Ketnet en zal te zien zijn vanaf 20 maart op Ketnet, VRT MAX, Ketnet.be en in de Ketnet-app. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) van de Vlaamse Overheid en de Belgische tax shelter i.s.m. Casa Kafka Pictures.

DOSSIER: Voorjaar 2024: alle plannen, alle zenders (BE)

volledig dossier

'Special Forces' (VTM)

Na de opdracht in de oceaan volgt een onverwachte uitdaging: de 'milling'. De rekruten moeten een zware drill ondergaan en vervolgens twee minuten boksen tegen een SF-instructeur. Het brengt heel wat emoties en agressie naar boven, maar één rekruut voelt zich op zijn gemak. Bij een krachtige waterval bekruipt hen opnieuw de angst voor water en moeten ze twintig meter omhoog klimmen langs een gladde rotswand.

'Special Forces', om 20.40 uur op VTM.

Iedereen Beroemd
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    De nieuwe avonturen van Oggy
    Het Weer