Goedele Liekens nuanceert VT4-ontslag

zondag 19 oktober 2008

'Wat nu Goedele?'. Het was de vraag die afgelopen weekend bij veel mensen naar boven kwam toen bekend geraakte dat VT4 het exclusiviteitscontract met Goedele Liekens éénzijdig verbrak. Uit respect voor de medewerkers van VT4 en VIJFtv wou men bij SBS Belgium niet ingaan op de de oorzaken die aan de basis liggen van het ontslag. Goedele zelf blijft kalm rond alle heisa.

'

Ik schrok fel toen ik die brief kreeg', bekent Goedele in De Standaard. 'Na het vertrek van Ricus Jansegers als het hoofd van SBS Belgium heb ik een goed gesprek gehad met Stefan De Keyser, de man die hem tijdelijk opvolgde. Hij zei dat VT4 zijn strategie moest herbekijken en dat ze zouden proberen mij in die strategie in te passen. Ze gingen mij iets laten weten. Dat hebben ze dus gedaan. Met een aangetekende brief'.

Officieel werd Goedele bedankt voor bewezen diensten na een promo-optreden in het Eén-programma 'De Laatste Show'. Hiervoor zou ze geen toestemming gevraagd hebben aan de leiding van VT4. Nochtans beweert Goedele dat ze bij haar overstap een overkomst had met Ricus Jansegers dat ze ten alle tijden mocht opduiken in programma's van de concurrentie als het ging over haar maandblad 'Goedele'.

Goedele noemt de officiële reden 'advocatenpraat'. 'Ik bestrijd het trouwens dat ik door VT4 ontslagen ben. Ik was daar niet in dienst, hé. Er was een eclusiviteitscontract, maar ik heb voor die zender eigenlijk niets mogen doen. Terwijl ik toch was binnengehaald om iets te maken waarmee ik in Vlaanderen aan de top stond: een talkshow.'

Nochtans was het grote liefde toen VT4 in mei 2007 de overstap van Goedele aankondigde. De zender wou verbreden en concurrent vtm het vuur aan de schenen leggen. Paradepaardje Goedele paste toen perfect in dat plaatje. Maar de quiz 'Slimmer dan een kind van 10' flopte genadeloos. Er moest een ijzersterk programma komen om de Goedele-fans naar VT4 te lokken.

Dat werd uiteindelijk de lang aangekondigde talkshow. Er werden zelfs proefopnames gemaakt, maar uiteindelijk zal de show nooit op het VT4-scherm komen.

'Plots pas ik niet meer in de strategie van de zender. Op zich begrijp ik dat. Maar als één partner uit het huwelijk wil, dan moet je dat zo charmant mogelijk oplossen. En dat is duidelijk niet gebeurd. Ik wou dingen doen bij VT4, maar het mocht niet', aldus Goedele.

Hoe moet het nu verder? Goedele ligt niet echt wakker van haar verdere tv-carrière. 'Ik moet niet gaan doppen hé? Ik heb nog een maandblad te runnen'. Mediawatchers voorspelden afgelopen weekend dat een toekomst bij de VRT of vtm niet voor de hand ligt door haar contract met Sanoma Magazines. Maar Goedele ziet dat anders: 'Ik heb niet zo lang geleden serieuze contractvoorstellen van beide zenders gehad. En ik ben de voorbije jaren geregeld aangesproken door mensen die zeiden dat ze me nooit hadden mogen laten gaan.'

Is er nog een toekomst voor Goedele bij vtm of de VRT? Dateren die contractvoorstellen uit het voorjaar 2007? In tijden van crisis en besparingen lijkt het niet voor de hand te liggen dat één van beide zenders toch nog een budget aan de kant heeft gelegd om grote sterren binnen te halen. Bovendien ligt het programmaschema voor de volgende maanden vast en zijn ook de plannen voor het voorjaar 2009 vrij definitief. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Bron: De Standaard

LEES OOK:
VT4 zet Goedele Liekens op straat
VT4 bevestigt ontslag Goedele Liekens

logo Play4 logo

Rik Verheye en Sam Kerkhofs hebben hun jongensdroom waargemaakt. Ze hebben met hun eigen spaarcenten een voetbalclub gekocht: Sporting Hasselt. Maar al snel blijkt dat de club zich in een veel slechtere staat bevindt dan ze hadden verwacht.

'De Spor', om 21.20 uur op Play4.

radio2 op VRT 1
    Tik Tak