Luistercijfers: MNM zakt verder weg, JOE en Nostalgie stijgen!
Vandaag heeft het CIM de luistercijfers van golf 19 bekendgemaakt, die het luistergedrag van 15 augustus tot en met 19 december 2009 in kaart brengen. Daaruit blijkt dat radio een belangrijke plaats blijft innemen in het leven van de Vlamingen; maar liefst 77,1 % van de Vlamingen luistert dagelijks naar de radio. Radio 2 verliest marktaandeel, bereikt evenveel luisteraars als een jaar geleden, maar verstevigt wel zijn positie als absolute marktleider.
In het persbericht van de VRT staate chter een opvallende bemerking: 'Onderstaand persbericht bevat de resultaten van de CIM-luistergolf 19. Daarin zijn grote en verrassende schommelingen merkbaar. De VRT en Qgroup zijn vragende partij voor een andere radiostudie binnen het CIM. Om de radio-evolutie beter te volgen is onder meer een frequentere rapportering nodig'
Marktaandelen Golf 19 (15/08/09-19/12/09)
(Het percentage beluisterde kwartieren van een net ten opzichte van het totaal aantal beluisterde kwartieren radio.)
VRT globaal: 60,9 % (vorige meting 63,3 %)
Radio 1: 9,1 % (vorige meting 8,1 %)
Radio 2: 28,8 % (vorige meting 32,1 %)
Klara: 2,4 % (vorige meting 2,7 %)
MNM: 9,8 % (vorige meting 11,5 %)
Studio Brussel: 10,4 % (vorige meting 8,6 %)
Qgroup (VMMa)
Q-music: 14,7 % (vorige meting 17,2 %)
JOE fm: 6,6 % (vorige meting 5,9%)
Concentra-Corelio
Nostalgie: 4,6 % (vorige meting 2,6 %)
Els Van De Sijpe, manager radio bij de directie Media van de VRT reageert:
'Radio 2 verliest volgens dit onderzoek voor het eerst sinds lang marktaandeel, maar blijft met 28,8 % zonder twijfel een unicum in Europa. Het bereik van Radio 2 blijft stabiel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De familiezender vergroot trouwens wel zijn voorsprong als marktleider.'
'De cijfers duiden op winst voor Radio 1, dat zijn consequente keuze om een open actualiteitsnet te zijn andermaal bevestigd ziet en 100.000 extra luisteraars aantrekt. Studio Brussel groeit. Een mooi resultaat, wetende dat de massale interesse van Vlaanderen voor Music For Life niet eens in de resultaten is opgenomen. Klara blijft stabiel met een dagelijks bereik van 177.000 trouwe luisteraars.'
'MNM zakt volgens dit CIM-onderzoek onder de 10 procent marktaandeel. De dalende trend is trouwens ook bij de commerciële hitradio’s merkbaar. We wisten bij de VRT al langer dat MNM een aandachtspunt is, maar blijven geloven in een vlotte radio met een meerwaarde voor een jong publiek. We hebben daarom, samen met de ploeg en de nieuwe netleiding, de voorbije maand MNM al op alle fronten versterkt en zullen dat ook de komende weken blijven doen.'
Lees ook:
Haalt de VRT radio Donna van onder het stof?
Rino Ver Eecke moet MNM redden
Herstructurering VRT: exit MNM-manager Greet Santy
Luistercijfers: VRT globaal tevreden en verdedigt marktaandeel MNM