Lidewij Nuitten out zich als maagd en kaart het taboe aan

dinsdag 17 oktober 2023
Foto: VRT 1 - © VRT 2023

Het was jarenlang haar grootste geheim. Zelfs voor haar beste vrienden hield ze het verborgen. Maar nu wil Lidewij Nuitten, bekend van 'Iedereen Beroemd' en 'Waar is Mark?', het taboe van maagdelijkheid op volwassen leeftijd eindelijk doorbreken in haar nieuwe programma 'De Maagdenclub'.

Waarom doet Lidewij dat? Omdat ze weet dat ze niet de enige maagd is. Wellicht ongeveer 7% van de dertigplussers in ons land is nog maagd en toch durft niemand ervoor uitkomen. Met volwassen maagden wordt immers nog steeds gelachen. Daarom richt Lidewij 'De Maagdenclub' op: een club waar dertig maagden van boven de dertig uitkomen voor wie ze écht zijn. Zelf is ze alvast het eerste lid.

Lidewij: 'Ik heb de diagnose vaginisme/vulvodynie gekregen, een aandoening die penetratieseks heel pijnlijk maakt. Daarom is het me nog nooit gelukt om mijn ‘eerste keer’ te beleven en heb ik mezelf meer dan tien jaar lang maagd gevoeld. Ondertussen besef ik dat die gedachte compleet belachelijk is, want seks is zoveel meer dan penetratie alleen. Maar door het gigantische taboe dat op maagdelijkheid rust, heb ik er nooit over durven spreken en geloofde ik al die jaren wat er letterlijk in het woordenboek staat: ‘een maagd is iemand die nog nooit penetratieseks heeft gehad.'

Iedereen die zichzelf om de een of andere reden nog maagd voelt, is welkom in 'De Maagdenclub'. Of het nu een bewuste keuze is of niet, van nonnen tot mensen die nog nooit een relatie hebben gehad, van aseksuele mensen tot gelovigen die wachten tot aan het huwelijk… De reden of oorzaak doet er niet toe, zolang ze maar boven de dertig zijn en zichzelf maagd voelen. Als Lidewij aan dertig maagden raakt, geeft ze een groot maagdenfeest in een echte maagdenclub.

Maar de zoektocht naar die leden is niet zo evident. Aan al haar vrienden stelt Lidewij de vraag of ze geen maagden kennen, helaas zonder veel succes. Via via probeert ze in contact te komen met potentiële clubleden. Lidewij neemt ook de definitie van 'maagd' onder de loep. Wanneer ben je technisch gezien nog maagd en hoe kijkt onze maatschappij naar maagdelijkheid?

Aflevering 1 (18/10)
Lidewij begint haar zoektocht door zichzelf als maagd te outen bij haar goede vrienden. Samen met haar vriendinnen uit haar voetbalploeg zoekt ze op wat de definitie van een maagd is in de Dikke Van Dale. Tot haar verbazing is die omschrijving nog niet erg aangepast aan de hedendaagse normen. Via een tip van haar collega Chloë komt ze bij Christelle terecht: een vrouw die Lidewij al eerder voor Iedereen beroemd interviewde en haar toen aansprak in verband met voorhuwelijkse seks. Lidewij gaat ook langs bij haar voormalige buurvrouw Huguette, die heel haar leven ongetrouwd bleef, en ontmoet haar nieuwe buurvrouwen die alle vier kloosterzuster zijn.

De maagdenpub
Nadat Lidewij de waarheid over zichzelf vertelde in 'De Maagdenclub', is het nu aan vier bekende twintigers om zich helemaal bloot te geven. In De maagdenpub vertellen Elodie Gabias, Manu van Acker, Clémentine Caron en Stéphan Tanganagba over hun seksuele ervaring. Wat betekent het om ontmaagd te worden? Wanneer gebeurde het? Was het leuk of deed het pijn? Of moet het nog gebeuren? Deze en nog vele andere onverbloemde vragen krijgen ze van Lidewij tijdens een 100% eerlijk seksgesprek aan de toog van De maagdenpub.

'De Maagdenclub', vanaf 18 oktober elke woensdag om 21.30 uur op VRT 1 en VRT MAX.
'De Maagdenclub' is een programma van VRT Studio's voor VRT 1.

DOSSIER: Najaar 2023: alle plannen, alle zenders! (BE)

volledig dossier

Ontdek de programma's van vandaag in onze tv-gids.

Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Lentebeelden
    Oggy en de kakkerlakken: De volgende generatie
    Draken: Reddingsrijders
    My Unique B&B