Docureeks 'De Werkende Mens' over de Vlaming en zijn werk op Canvas

maandag 23 februari 2015

'Als we nu eens naar onszelf zouden kijken zoals we in natuurdocumentaires naar dieren kijken. Naar dat vreemde beestje: de werkende mens.' Dat is het uitgangspunt van de documentaire reeks 'De Werkende Mens'.

Een portret van de werkende Vlaming, van Hassan de schoonmaker over Véronique Leysen en Thomas Vanderveken tot Marc Eyskens en Paula Semer. In zes visueel verrassende, thematische afleveringen onderzoekt documentairemaker Lode Desmet de impact van ons werk op ons leven aan de hand van heel verscheiden verhalen, scherpe observaties en boeiende analyses. Het is de eerste keer in lange tijd dat Lode Desmet nog eens een documentaire in eigen land maakte.

Ons werk is ons leven

In zes thematische afleveringen onderzoekt 'De Werkende Mens' de impact van ons werk op ons leven. Over verwachtingen, ambities en dromen. Over vrouwen op de arbeidsmarkt vroeger en nu. Over de verschuiving van een productie- naar een diensteneconomie. Over de invloed van ons werk op de rest van ons leven. Over collega's en teamwork. En over ouder worden als werkende mens.

Allemaal (werkende) beestjes
De ploeg van 'De Werkende Mens' trok door Vlaanderen en observeerde hoe de Vlaming werkt.  Eigenlijk wordt er overal gewerkt, maar we zien het vaak niet (meer) en rijden er snel voorbij, vaak gehaast op weg naar ons werk. 'De Werkende Mens' hield wél halt en filmde, met liefde, aandacht en tijd, en vaak ook met een glimlach.

Zo maken we onder meer kennis met fietsenmakers; bouwvakkers op de grootste bouwwerf van België;  klasfotografen; een mannelijke kleuterleider; vrouwen in beroepen die bijna uitsluitend door mannen worden gedaan; een loods op de Schelde; een ingenieur; het team van Rock Werchter; de kleinzoon van een voddenman die een recyclagebedrijf leidt; Robbe, wiens moeder MS heeft en die daardoor veel meer moet helpen in het huishouden dan andere kinderen; mensen die zich op de 'Facts' fantasy-beurs verkleden in personages van onder meer Star Wars omdat ze ook nog iets anders willen zijn dan wat op hun werk doen; én een robot die in een studentenrestaurant eten gaat halen.

We gaan ook op bezoek bij Volvo en Caterpillar, in de papierfabriek Stora Enso, waar 100 kilometer papier per uur wordt geproduceerd, en in de sigarenfabriek Neos.

En op vraag van 'De Werkende Mens' maakten drie gedetineerden, de vaste ploeg van Jail TV, een reportage over werken in de gevangenis.

Vroeger en nu
De makers van de reeks doken ook maanden onder in het beeldarchief van de VRT op zoek naar beelden van hoe we vroeger werkten en van mensen die ooit werden gefilmd tijdens hun werk. Die mensen zochten ze opnieuw op met de vraag: hoe kijken jullie nu terug op jullie werk?

Zo bevat de reeks het verhaal van een meisje van twaalf dat in de jaren vijftig als dochter van kleine boeren een behendigheidswedstrijd voor tractoren won in Schuiferskapelle. Nu is ze getrouwd met een man die een van de grootse aardappelverwerkende bedrijven in België leidt.

Het team achter 'De Werkende Mens' zocht ook een fotograaf op die geen fotograaf mocht worden van zijn ouders; de leidster van een vrouwenstaking in Izegem; een textielar-beidster die in ploegen werkte en haar kinderen tijdens de week moest onderbrengen bij kennissen omdat er in 1965 nauwelijks crèches waren in België; en de zoon van een seizoenarbeider die nu rondreizend theaterproducent is.

Een werkende mens
De reeks werd gemaakt door Lode Desmet, bekend van bekroonde documentaires als Exodus or Vina's World, Heysel 1985. Requiem for a Cup Final en War Is Not A Game. Lode Desmet werkte jarenlang in het buitenland voor onder meer BBC en Arte, maar wilde ook zijn eigen land nog eens onder de loep nemen. Hij werkte twee jaar aan de reeks.

De muziek voor de generiek van de reeks werd gemaakt door Isolde Lasoen.

Aflevering 1: Wat ga je later worden? – dinsdag 24 februari
Als kind krijgen we de vraag wel duizend keer te horen: wat wil je later worden? Daar wordt niet mee bedoeld : een felle minnaar, een beste vriend, een goede vader of moeder. Maar wel: welk werk ga je later doen? Zo belangrijk is werk voor onze identiteit dat we er al vanaf onze kindertijd mee geconfronteerd worden. Maar hoe vrij zijn we om te worden wat we willen zijn? En biedt ons werk ons wat we ervan verwachten?

Een programma van Asteroïde 4364 (Lode Desmet) voor Canvas.

'De Werkende Mens', vanaf dinsdag 24 februari om 20.40 uur op Canvas.

Canvastv

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Iedereen Beroemd
    Sporza: EK Gymnastiek