Boetes voor Q2 en MENT TV
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt Q2 en MENT TV een boete op.
De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisie- omroeporganisaties (1 juli 2017, 16u-22u), waaronder Q2 (NV MEDIALAAN).
Bij het programma 'The Expendables' wordt een sponsorboodschap voor het mosselaanbod van Lunch Garden getoond. De VRM besluit dat deze niet in overeenstemming is met de geldende regelgeving.
Sponsoring mag niet rechtstreeks aanzetten tot het kopen of huren van goederen of diensten. Zo kan een sponsorvermelding, in tegenstelling tot een reclameboodschap, geenszins aanzetten tot consumptie.
Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat sponsorvermelding in kwestie een wervend karakter heeft, de kijker rechtstreeks aanspoort tot aankoop en niet beantwoordt aan de bepalingen van artikel 2, 41°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie kan de VRM er niet aan voorbijgaan dat Medialaan reeds herhaaldelijk gelijkaardige inbreuken heeft begaan. Gelet op het herhaaldelijk karakter van de inbreuken en het uitzenden van de spot in prime time legt de VRM een administratieve geldboete van 10.000 euro op.
MENT TV: niet conform de regelgeving uitzenden van productplaatsing
De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisie- omroeporganisaties (8 juni 2017, 17u-23u), waaronder MENTtv (BVBA Ment Media).
Tijdens de onderzochte periode wordt het programma 'Reuzekeuze 10' tweemaal uitgezonden. Het programma bestaat uit muziekvideoclips die een presentator aan elkaar praat. Tijdens het programma komt de presentator een aantal keren gedurende enkele seconden aan bod. Bij minstens twee tussenkomsten is er sprake van rechtstreeks aansporen tot het bezoeken en tot het doen van aankopen via de website www.reuzekeuze.be.
Het Mediadecreet bepaalt dat programma’s die productplaatsing bevatten niet rechtstreeks mogen aansporen tot aankoop van goederen, in het bijzonder door die producten specifiek aan te prijzen. Bij minstens twee tussenkomsten van de presentator is er sprake van rechtstreeks aansporen tot het bezoeken en tot het doen van aankopen via de website reuzekeuze.be.
MENT TV betwist de vaststellingen van de VRM niet en erkent de overtreding. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het beperkte marktaandeel van het omroepprogramma. VRM besluit een administratieve geldboete van 1.500 euro op te leggen.