'180' haalde meer kijkers dan 'Vermist' (VT4)
Het klonk ambitieus: een dure fictieserie op elke regionale zender op hetzelfde tijdstip brengen. Maar '180' voldeed volledig aan zijn ambities. Gemiddeld zaten er 400.000 kijkers voor de buis. Dat zijn meer kijkers dan voor de gelauwerde VT4-serie 'Vermist'. De initiatiefnemers waren meer dan tevreden, want '180' bereikte ook bijna 100 procent van hun doelgroep.
Op 21 april 2008 om 14.00 uur 's middags kwam de Vlaamse primeur. Voor het eerst in de geschiedenis van de Vlaamse regionale televisie zonden de 10 zenders een dure fictieserie tegelijk uit. De serie wou werkloze vrouwen sensibiliseren en activeren.
'180' werd een melodrama, waar de kijker in tien afleveringen van een kwartier het leven van Gina (Hilde Heijen) kon volgen. Deze werkloze vrouw wou haar leven opnieuw op de rails krijgen. De serie, van de makers van 'Katarakt' en 'Terug Naar Oosterdonck', was een echt schot in de roos. Van de 178.000 niet-actieve vrouwen keken er maar liefst 172.870, of bijna de volledige doelgroep.
'180' was geen fictieserie zoals alle andere. Zo is het concept ontwikkeld door het communicatiebureau Dubois meets Fugger op vraag van het Europees Sociaal Fonds. 'De doelstelling van het project is het laten ontwaken van werkzoekende werkloze vrouwen uit hun licht apathische vicieuze cirkel waarin ze zich nestelen', aldus Frank Uytdenhouwen van Dubois meets Fugger. 'Wij willen met een straffe dramaserie aantonen dat ze perfect in staat zijn om zich daar uit te tillen en hun leven weer in handen te nemen.'
Het communicatiebureau wou geen mensen stigmatiseren. Daarom werden er communicatie- en reclametechnieken gebruikt om de beoogde doelgroep onzichtbaar te sensibliseren en te activeren. De titel '180' verwijst zo onder meer naar het feit dat mensen hun leven een wending van 180 graden kunnen geven.
Uytdenhouwen wou dat de serie geprogrammeerd werd op een tijdstip en een plek waar de doelgroep het best te bereiken was. Een namiddagserie op de regionale zenders was dus een goede zet, zo blijkt uit de cijfers. Maar de problematiek moet onder de aandacht gehouden worden, daarom wordt de serie tijdens de zomer op elke regionale zender herhaald. Ook zijn er gesprekken lopende om '180' in het najaar op een 'grote nationale zender' te krijgen.
Hierdoor hopen de initiatiefnemers dat de mensen nog eens kijken en alsnog naar de VDAB trekken. Die Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling is trouwens een actieve partner in het project en trekt de fictie door naar de realiteit. Ze brachten onder meer de cursus van Gina uit in een zelfhulpboek.
De serie kadert in een campagne die wellicht drie à vier jaar zal duren. De serie is hierin eigenlijk pas een eerste schakel. Voor concrete resultaten is het voorlopig nog te vroeg. Maar na één jaar campagne verwacht Uytdenhouwen dat 2.000 à 3.000 vrouwen 'de andere kant van de oever' bereiken. Maar stiekem hoopt hij op het dubbele.
Bron: De Standaard