VT4 krijgt boete door overtreden reclamewetgeving
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) gaf opnieuw een boete aan SBS Belgium. Volgens de regulator zou er tijdens het programma 'CSI Miami' te weinig tijd tussen twee reclameblokken gelaten zijn. De mediagroep moet 12.500 euro ophoesten.
O
p 27 mei werd de Amerikaanse serie 'CSI Miami' na een vijftal minuten onderbroken door een zogenaamde 'powerbreak' van 20 seconden. Daarna werd het programma onmiddellijk terug hervat. Slechts enkele minuten later volgde dan een nieuw, normaal reclameblok.
Maar tussen de 'powerbreak' en het reclameblok zaten amper 9 minuten en 7 seconden. Volgens het mediadecreet moeten er echter 20 volle minuten tussen twee onderbrekingen zitten. Een te groot verschil dus om door de vingers te zien. De VRM besliste dan ook om de zendergroep een boete te geven van 12.500 euro. De regulator stipt ook aan dat het al de derde keer is dit jaar dat SBS Belgium veroordeeld wordt wegens een gelijkaardige overtreding.
De klacht was ingediend door een zekere Ann Braeckman. Dit is een ex-communicatieverantwoordelijke van de VRM en werkt momenteel als onderzoekster aan de Vrije Universiteit van Brussel. Daarvoor werkte ze ook nog bij de Universiteit van Gent, waar ze onderzoek deed naar naleving van de reclameregels.
SBS Belgium doet niet moeilijk en geeft toe dat ze een fout gemaakt hebben. Ze schikken zich dan ook naar de beslissing van de VRM. Maar woordvoerder Kristof Demasure zegt dat dergelijke fouten slechts heel uitzonderlijk voorkomen.
Bron: De Standaard