Toneelvereniging Markanti oefent om felbegeerde 'Man Bijt Hond Oscar'

woensdag 4 februari 2015

Toneelvereniging Markanti uit Swifterbant strijdt vanaf vrijdag 30 januari in het NCRV-programma 'Man Bijt Hond' om de felbegeerde 'Man Bijt Hond Oscar'.

In aanloop naar de Oscarverkiezing op zondag 22 februari brengt 'Man Bijt Hond' voor de tweede keer een speciaal eerbetoon aan deze bijzondere filmprijs met de 'Man Bijt Hond Oscarverkiezing'.

Vanuit het hele land zijn vijf amateurtoneelclubs geselecteerd. Aan hen de zware taak om één minuut uit een bekende Nederlandse film zo nauwkeurig mogelijk na te spelen. Eerder kwamen ze bij elkaar in Pathé Tuschinski om er achter te komen met welke scène zij gaan strijden voor de 'Man Bijt Hond Oscar'. De afgelopen weken hebben de verenigingen gerepeteerd, kostuums gemaakt en decorstukken ontworpen.

De Toneelvereniging heeft de afgelopen periode druk geoefend op  hun Brabantse accent want ze spelen een scène na uit de film 'New Kids Turbo', en dat is behoorlijk pittig voor een vereniging uit Flevoland.  De dames van de kostuums hebben hun handen vol gehad aan het regelen van de juiste outfits, gouden kettingen en pruiken, maar het resultaat mag er zijn!  Ook wordt er een beroep gedaan op de stunt-man kwaliteiten van de vereniging; in de scène wordt iemand frontaal aangereden door een auto. Als dat maar goed afloopt…

Markanti speelt verschillende  kluchten en toneelstukken  per jaar op, maar ook eigen geschreven werk.  Markanti werd een jaar na de oprichting van het dorp Swifterbant opgericht. Speciaal voor hun 50-jarige jubileum afgelopen jaar maakten ze een 'wagenspel': op zes locaties in het dorp werd  op een wagen een korte eenakter neergezet. De oprichter van de vereniging droomde hier al van  sinds de oprichting van de vereniging en het hele dorp heeft meegenoten van deze bijzondere voorstellingen.

Van maandag 9 februari tot en met vrijdag 20 februari kan op http://www.manbijthond.nl gestemd worden op de Oscar voor de Beste Filmscène, Beste Acteur, Beste Actrice en Beste Decor & Aankleding. De kijkers thuis bepalen welke vereniging uiteindelijk naar huis gaat met de felbegeerde 'Man Bijt Hond Oscar'.

Toneelgroep Markanti oefent om felbegeerde 'Man Bijt Hond Oscar', donderdag 5 februari om 18.50 uur op NPO 2.

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

radio2 op VRT 1
    Tik Tak