Nieuwe tv-serie 'Uitgesloten' handelt over vooroordelen en discriminatie

zaterdag 21 februari 2015

In 'Uitgesloten' zoekt Anousha Nzume Nederlanders op die te maken hebben met vooroordelen en discriminatie. Waar komen vooroordelen vandaan? Politici, werkgevers, verzekeringsmaatschappijen geven uitleg.

Discriminatie is in Nederland bij wet verboden. Maar de praktijk is weerbarstig. Discriminatie is niet altijd aantoonbaar, het gaat vaak om een grijs gebied van vooroordelen en ongelijke behandeling. Onbewuste voorkeuren heeft ieder mens. Ernstiger is het als instanties en werkgevers door vooroordelen mensen uitsluiten van werk, of medische behandelingen niet vergoeden.

Anousha Nzume: 'Discriminatie is verboden en toch blijkt uit onderzoeken dat het nog steeds voorkomt. In deze serie pluizen we de verhalen van een aantal mensen helemaal uit en kijken we waar we uitkomen. De Tweede Kamer? De werkgever?'

Wetenschappers Jacco van Sterkenburg en Daniël Wigboldus laten zien hoe mensen op onbewust niveau oordelen en mensen indelen volgens stereotypen: donkere mensen zijn crimineel, zwarte sporters zijn fysiek sterk, maar ongeschikt als coach.

Voetbal
Bij een bekerwedstrijd van Fortuna Sittard tegen amateurclub ASV De Dijk in september 2014 kreeg Fortuna-spits Seku Conneh (19) apengeluiden te horen. Racisme of baldadig gedrag? En waarom lukt het assistent-coach van Telstar Alami Ahannach (46) niet om op te klimmen tot hoofdtrainer? Spelen huidskleur en afkomst een rol in hoe we sporters en coaches zien? Bert van Oostveen, directeur Betaald Voetbal, vertelt wat de KNVB doet aan racisme en discriminatie.

Solliciteren
Als de eerste indruk telt, ligt discriminatie op de loer. Michael Dotse (44) komt uit Ghana en haalde in Nederland diploma’s als verpleegkundige. Als zzp’er was hij niet welkom bij een thuiszorgorganisatie vanwege zijn donkere huidskleur. Elly Visser (59) is een top-secretaresse met een indrukwekkend arbeidsverleden, onder meer bij Unilever. Zij zit al een jaar thuis omdat een CV met haar geboortedatum niet serieus wordt genomen.

Obesitas
Marjet van Amelsfoort (47) en Nathalie Jansen (35) hebben van alles gedaan om af te vallen, maar zijn nog steeds te zwaar. Regelmatig krijgen zij op straat ongevraagd commentaar. Zij voelen zich benadeeld door verzekeringsmaatschappijen die behandelingen niet vergoeden of een hoger eigen risico vragen bij mensen met obesitas. Is dat terecht?

Schooladvies
Dit jaar wordt bij het schooladvies voor de middelbare school het oordeel van de leerkracht leidend. De cito-score is niet langer bepalend. Hoe pakt dit uit voor leerlingen met een niet-Nederlandse achtergrond? Anousha Nzume spreekt ouders en kinderen die een te laag schooladvies kregen. Wat bepaalt het oordeel van de leraar?

'Uitgesloten', elke zondag om 16.25 uur bij de NTR op NPO 2.

NTR

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Vera
    De Afspraak op vrijdag