AVROTROS-programma 'Spiegelzaal' al 30 jaar opstap voor klassiek muziektalent

zaterdag 2 september 2023

Nog even en dan start het 30ste seizoen van het AVROTROS-radioprogramma 'Spiegelzaal', het voorprogramma van 'Het Zondagochtend Concert', dat ook 30 jaar bestaat.

Beide klassieke muziekprogramma’s worden vanaf 3 september weer live uitgezonden op NPO Klassiek vanuit het Concertgebouw in Amsterdam. 'Spiegelzaal' biedt elke week liveoptredens van uiteenlopende musici en gasten in de gelijknamige concertzaal; tijdens 'Het Zondagochtend Concert' kunnen bezoekers en luisteraars een uur lang genieten van prachtige muziek door de beste orkesten en solisten.

'Spiegelzaal' is al jaren een opstap voor klassieke musici naar de grote(re) podia. Bijvoorbeeld voor pianist Ronald Brautigam, violiste Simone Lamsma en bariton Thomas Oliemans. Bij de eerste uitzending van het 30ste seizoen van het programma keren zij terug op de plek waar het allemaal begon en kunnen zowel publiek als luisteraars genieten van hun liveoptredens.

Tijdens 'Het Zondagochtend Concert' spelen violiste Esther Yoo en de philharmonie zuidnederland onder leiding van dirigent Duncan Ward muziek van Glazounov en Dvorák.

Vanaf de allereerste uitzending neemt Hans van den Boom de presentatie voor zijn rekening van zowel 'Spiegelzaal' als 'Het Zondagochtend Concert'. 'De serie is succesvol, niet alleen op radio, maar ook live. De bezoekers vechten nog steeds om een plekje in de 'Spiegelzaal'', zegt Van den Boom. Naar zijn idee zijn de programma’s zo succesvol, omdat ze toegankelijk en laagdrempelig zijn. 'Voor veel mensen is het bijwonen van de concerten ook een heerlijk begin van de zondag.'

Volgens AVROTROS-mediadirecteur Bart Barnas onderstrepen programma’s als 'Spiegelzaal' en 'Het Zondagochtend Concert' het belang van podia voor jonge talenten. 'Als omroep voor cultuur - die dit jaar ook nog eens 100 jaar bestaat - zijn we er trots op dat we na al die jaren nog steeds een opstap kunnen bieden aan jonge musici. Want de plekken waar dat kan, worden helaas steeds schaarser.'

'Spiegelzaal' (10.00 uur) en 'Het Zondagochtend Concert' (11.00 uur), vanaf 3 september bij AVROTROS op NPO Klassiek.

Zowel 'Spiegelzaal' als 'Het Zondagochtend Concert' zijn op 3 september ook te volgen via de webcast op npoklassiek.nl.

DOSSIER: Najaar 2023: alle plannen, alle zenders! (NL)

volledig dossier

'Máxima' (Videoland)

Máxima verhuist naar Brussel om onder begeleiding van Thomas Wagenaar aan haar integratie te beginnen. Door zijn drukke agenda kan Willem-Alexander haar niet vaak opzoeken. Máxima voelt zich eenzaam en mist haar familie en vrienden, terwijl ze worstelt met haar loyaliteit aan haar vader en de kritische vragen van de pers. Wanneer daar ook nog een pijnlijke onthulling in een roddelblad bovenop komt, is de maat vol voor Máxima.

'Máxima', om 22.00 uur op VTM.

Niks te zien
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Extra Time
    Tik Tak