Voorjaar 2BE: 'Homeland'

zondag 6 januari 2013

Vanaf maandag 7 januari pakt 2BE uit met de prestigieuze Amerikaanse dramareeks 'Homeland'. De Emmy Award-winnende serie is gebaseerd op het Israëlisch origineel 'Prisoners of War' en werd geregisseerd door Howard Gordon en Alex Gansa.

De serie draait rond CIA-agente Carrie Mathison en de Amerikaanse marinier Nick Brody. Wanneer Brody na acht jaar krijgsgevangene te zijn  geweest in Irak eindelijk naar zijn vaderland en zijn familie terugkeert, is Carrie ervan overtuigd dat hij een spion is voor AlQaida. Aangezien hij in haar ogen een bedreiging is voor de nationale veiligheid stelt ze alles in het werk om hem te ontmaskeren.

Claire Danes vertolkt de rol van Carrie Mathison en Damian Lewis herkennen we als Nicholas Brody. Ook Morena Baccarin, David Harewood, Diego Klattenhof en Many Patinkin spelen een belangrijke rol in 'Homeland'.

Het verhaal
Nadat Carrie Mathison in Irak een illegale operatie uitvoert, wordt ze geschorst en overgeplaatst naar de afdeling Contraterrorisme van de CIA in Langley. Tijdens haar illegale operatie in Irak werd ze gewaarschuwd door een informant dat een Amerikaanse krijgsgevangene was overgelopen naar Al Qaida. Als ze op een dag voor een spoedzitting naar Langley wordt geroepen, krijgt ze de informatie dat Nicholas Brody, een Amerikaanse sergeant bij de marine, is gered tijdens een militaire operatie in een gebouw van terrorist  Abu Nazir. Carrie gelooft heilig dat Nicholas de krijgsgevangene is waar haar informant haar voor gewaarschuwd heeft.

De Amerikaanse overheid en de CIA zien de marinier echter als een oorlogsheld. Carrie realiseert zich dat het vrijwel een onmogelijke taak is om haar superieuren te overtuigen. Carrie benadert de enige persoon binnen de CIA die ze kan vertrouwen, Saul Berenson. Zij moeten nu samenwerken om Brody in de gaten te houden en een aankomende terroristische aanslag op Amerikaans grondgebied zien te voorkomen.

De cast

Damian Lewis als Nick Brody
Damien Lewis neemt de rol van de getormenteerde marinier Nick Brody op zich. De carrière van Lewis raakte in een stroomversnelling toen Steven Spielberg hem aan het werk zag in Hamlet. Spielberg bood hem meteen de hoofdrol van majoor Dick Winters aan in de oorlogsreeks Band of Brothers. Deze rol betekende meteen zijn definitieve doorbraak.  Lewis is ook ambassadeur van de hulporganisatie Christian Aid en is getrouwd met actrice Helen McCrory.

Claire Danes als Carrie Mathison
Claire Danes speelt de vastberaden CIA-agente Carrie Mathison. Danes won in 1994 een Golden Globe voor haar hoofdrol in de serie My So Called Life. Voor die rol werd ze tevens genomineerd voor een Emmy Award. Danes is getrouwd met acteur Hugh Dancy die ze leerde kennen op de set van de film Evening.

Mandy Patinkin als Saul Berenson
Mandy Patinkin speelt de rol van Saul Berenson, de mentor van Carrie. Hij is vooral bekend dankzij zijn rol van dokter Jeffrey Geiger in de ziekenhuisserie Chicago Hope. Voor deze rol won hij zowel in 1995 als in 1999 een Emmy Award. Zowel voor zijn rol in Chicago Hope als voor zijn rol in de film Yentl kreeg Patinkin een Golden Globe nominatie. Hij was ook drie seizoenen lang te zien in de misdaadreeks Criminal Minds.

Morena Baccarin als Jessica Brody
Morena Baccarin herkennen we als Jessica Brody, de overspelige echtgenote van Nick. De Braziliaanse actrice speelde haar eerste hoofdrol in 2001 in de film Perfume, aan de zijde van Jeff Goldblum. Ze speelde ook mee in het laatste seizoen van Stargate SG-1 en in de film Stargate: The Ark of Truth. Tussen 2009 en 2011 speelde ze de rol van Anna in de serie V.

'Homeland', vanaf maandag 7 januari om 22.15 uur bij 2BE.

2BE

'Goeiemorgen Morgen!' (Radio2)

De Ziggo Dome vormt het decor voor een gigantisch muzikaal spektakel met talloze oud-deelnemers aan het Eurovisiesongfestival. In deze aflevering: Mäns Zelmerlöw - 'Heroes', Bobbysocks - 'La det swinge', Rosa Linn - 'Snap', Cornelia Jacobs - 'Hold Me Closer', Ruslana - 'Wild Dances', Edsilia Rombley - 'Hemel en aarde', Gjon's Tears - 'Tout L'univers', The Roop - 'Discotheque', Alessandra - 'Queen of Kings' en Charlotte Perrelli - 'Take Me to Your Heaven'.

'Het Grote Songfestivalfeest', om 21.45 uur op VRT 1.

Lentebeelden
    Tik Tak