Sophie Dewaele verkent de hectische wereld van Vietnam

zondag 27 september 2009

'Ja, ik heb vandaag heel vaak een glimlach opgezet terwijl ik het eigenlijk een heel trieste situatie vond. Maar je kunt toch niet triest zitten kijken naar mensen die echt in een beetje een uitzichtloze situatie zitten op dat moment. Je moet ze met een glimlach een uitzicht geven, vind ik', aldus Sophie Dewaele.

S

ophie trekt in Viëtnam naar Ho Chi Minh City, de stad met de vele verkeersslachtoffers. Op weg naar haar gids merkt Sophie al snel op hoe gevaarlijk het verkeer is in deze grote stad. Het verbaast haar dan ook niet dat het Road Safety Project hier meer dan welkom is. Met gids My bezoekt ze een revalidatiecentrum, waar verkeersslachtoffers terechtkomen.

Daarna trekt Sophie naar Nha Trang. Ze ontmoet er de Australische Fran die werkt voor het Welcome to Life-project van HI. Dit project probeert hulp te bieden aan zwangere vrouwen, pas geboren baby's en hun moeders. Op deze manier probeert HI preventief het aantal gehandicapte kindjes terug te dringen. Eerst bezoeken ze een plaatselijk gezondheidscentrum waar Sophie enkele consultaties met zwangere vrouwen en kleine baby's bijwoont. Daarna trekt ze met Fran, die de vroedvrouwen traint, de bergen in om navolging te doen bij pasgeboren baby's. Sophie leert via deze weg ook meer over het solidariteitsfonds. Voor 1$ kunnen zwangere vrouwen lid worden van dit fonds. Bij eventuele complicaties wordt door dit fonds alles vergoed. Maar voor vele vrouwen is dit bedrag te hoog...

Vrouwen in Vietnam
Een opvallend kenmerk van de Vietnamese samenleving, is het zelfbewustzijn en het zelfverzekerde optreden van de vrouwen. Op het platteland werken de vrouwen niet alleen mee op de velden, ze 'heersen' ook thuis en hebben bijna een volstrekt monopolie op de markt. In de steden draaien vrouwen volop mee in het beroepsleven. Van de in het Westen vaak gebezigde stereotiepe 'onderdanigheid' is weinig te bespeuren. Tegenwoordig is 40 procent van alle afgestudeerden aan de universiteit vrouw. En in vele beroepen (artsen, ingenieurs, docenten) zijn de vrouwen ruim vertegenwoordigd.

Toch is er geen sprake van gelijkheid. De Vietnamese maatschappij is fundamenteel patriarchaal en in de hiërarchie spelen vrouwen nog altijd de tweede viool. Het komt maar zelden voor dat vrouwen binnen de clan het recht eisen om mee te stemmen in de familieraad. En het geldt nog steeds als volkomen normaal dat goed opgeleide vrouwen als aangetrouwd lid van een grootfamilie door schoonvader, echtgenoot en vooral schoonmoeder als 'onbelangrijk' of zelfs 'minderwaardig' worden beschouwd.

De situatie van de Vietnamese vrouw verbetert geleidelijk aan en wordt haar rol in de samenleving stilaan erkend. Ondertussen zijn zelfs niet minder dan 27 % van de parlementsleden vrouwen. Vrouwen konden hun grote alfabetiseringsachterstand tegenover de mannen gedeeltelijk inhalen, vooral in de steden. Niettemin is de kloof nog niet helemaal gedicht.

Vrouwenrechten in Vietnam
Vrouwen moeten nu volgens de wet gelijk behandeld worden. Vietnam is volgens de laatste cijfers ook een van de beste landen in Azië wat betreft vrouwenrechten. 27% van de parlementsleden zijn vrouwen waaronder de vice-president en verschillende ministers en vice-ministers. Hoewel er geen wettelijke discriminatie is, hebben vrouwen toch te maken met diepgewortelde sociale/maatschappelijke discriminatie. Huiselijk geweld tegen vrouwen komt regelmatig voor. Hoewel wettelijk verboden en erkend door wetgevers wordt er weinig gedaan om huiselijk geweld tegen te gaan. Veel echtscheidingen zijn te wijten aan huiselijk geweld maar veel vrouwen zijn eerder geneigd in een huwelijk te blijven waarin ze worden misbruikt dan het stigma en de economische onzekerheid van een scheiding te ondergaan.

'Handicap International probeert er voor te zorgen dat een handicap niet het einde is, dat dat niet hoeft te betekenen dat je geen kwaliteitsvol leven kunt leiden. Zij proberen er echt voor te zorgen dat je nog veel uit je leven kunt halen ondanks je handicap, en dat is heel belangrijk.' (Sophie Dewaele)

'Leefwereld in Beweging', vanaf maandag 14 september wekelijks om 22.40 uur op VIJFtv.

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Dodo
    Plop & de Peppers