'Telefacts' denkt terug aan kernramp Japan

maandag 5 maart 2012

Volgende zondag is het precies 1 jaar geleden dat een aardbeving en een verwoestende tsunami, grote delen van Japan in een rampgebied hebben herschapen. 1 jaar later trekt reporter Ezra Eeman opnieuw door het rampgebied, samen met Dirk Bleys, een Vlaming die er al 17 jaar woont en werkt. Elk weekend rijdt Dirk tot 600 kilometer op en neer naar het rampgebied, ten noorden van de stad Sendai. Omdat het nodig is.

'Sinds deze zomer is de hulpverlening stilgevallen, maar er is nog zoveel werk', vertelt Dirk. De straten zijn schoongeveegd, maar er zijn nog tal van plekken waar het lijkt alsof de tsunami er gisteren pas is doorgerold. 'Kijk hier naar de toppen van de bomen. 25 meter hoog en de golf is er volledig over gegaan. De bomen steken nog door de muren en de ramen', vertelt Dirk terwijl hij op een kale plek staat. 'Hier was ooit een turnzaal.'

Officieel zijn bijna 16.000 mensen omgekomen maar er zijn nog zo’n 3.000 vermisten. Endo, een Japanner die eigenlijk in Tokio woont, is al maanden rommel aan het opkuisen. 'Ik help bij het identificeren van vermisten. Hun families hebben het recht om afscheid van hen te kunnen nemen', zegt Endo.

De streek rond de kerncentrale van Fukushima is vandaag een spookgebied. In een perimeter van 30 kilometer rond de kerncentrale, woont geen mens meer. Ezra Eeman trekt er binnen, met een geigerteller die de radioactiviteit meet. De teller geeft een waarde aan die 100 keer hoger is, dan normaal.

Vrouwelijke pioniers
Donderdag is het Internationale Vrouwendag. Vrouwen aan de macht of in topjobs, het mag vandaag een evidentie lijken, maar het is nog niet zo gek lang geleden dat dat ondenkbaar was. 'Toen ik in 1974 aan boord van een vliegtuig stapte, kreeg ik de opmerking van collega’s of ik niet het verkeerde uniform aanhad', herinnert Yvonne Cunha zich. Ze is intussen 67, maar was destijds de allereerste lijnvluchtpilote in ons land. 'Sommige captains vroegen zelfs of ik niet beter in de keuken zou staan of kindjes zou kopen'.

'Mijn prof vond het ook maar niks dat ik chirurge wilde worden', vertelt Ilse Kerremans, de allereerste chirurge in België. 'Anderen werden betaald tijdens hun opleiding, maar ik niet. Zo ver ging dat'. Ilse voerde haar eerste operatie uit in 1973 en bouwde een carrière uit als kinderchirurge.

De meeste mannenbastions sneuvelden al een halve eeuw terug, maar nog maar 15 jaar geleden was het totaal ondenkbaar dat een vrouw, bv. scheidsrechter zou worden in het mannenvoetbal. Sharon Sluyts was één van de vijf eersten. 'Je kon al wel als vrouw een opleiding volgen, maar niemand deed het omdat de fysieke proeven zo zwaar zijn', stelt Sharon. 'Telefacts' stond dit weekend aan de zijlijn tijdens een wedstrijd van Sharon: 1 vrouw omsingeld door 22 keer 'pure testosteron'.

De nieuwe modekoningen
De Parijse modeweek, daar gebeurt het. Gevestigde namen moeten er zich keer op keer heruitvinden en nieuwkomers worden er gelanceerd. Al is het keihard knokken om de top te bereiken in de modewereld. 'Mijn ouders wilden liever dat ik een andere richting koos met wat meer jobzekerheid. Maar nu geloven ze wel in mij', vertelt Sophie Claes van het modelabel WOLF. 27 is ze en het is erop of eronder voor haar in Parijs.

België heeft grote modenamen voortgebracht: Bikkembergs, Van Noten, Demeulemeester, Van Beirendonck. Ze hebben één voor één succes (gekend), maar ook zwarte sneeuw gezien. 'Het is een sector waar je bijzonder hard moeten werken. Er is veel concurrentie. Je moet alles op lange termijn bekijken. Je moet heel hard werken en dan hopen dat je opgepikt wordt', vertelt Agnès Wené van het Flanders Fashion Institute. Het FFI helpt jonge Belgische ontwerpers om door te breken in de modewereld en dat is nodig.

Het Belgische modeduo A.F Vandevorst draait al meer dan 10 jaar mee aan de top van de modewereld. 'Zo'n show kost gemakkelijk 80.000 euro. Modellen, licht, setting… Op de allereerste show die we ooit organiseerden, is gewoon geen kat komen opdagen', vertellen An en Filip Vandevorst. Het FFI pakt het de laatste jaren anders aan. 'Nu organiseren we 'Showroom Belgium': geen duur defilé, geen modellen, maar een ruimte die de modeontwerpers zelf, creatief aankleden. Het is de enige manier waarop het nog haalbaar is voor starters', aldus het FFI.

'Telefacts' volgt de nieuwe Belgische talenten tijdens hun eerste stappen in de modewereld.

'Telefacts', dinsdag 6 maart om 20.50 uur op vtm.

Telefacts

Ontdek de programma's van vandaag in onze tv-gids.

Vrede op aarde special Moederdag
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Het betoverde dorp van Pinokkio
    Tik Tak