50 jaar migratie in 'Het Journaal' en 'Vandaag'

zaterdag 15 februari 2014

VRT Nieuws besteedt de volgende dagen extra aandacht aan '50 jaar migratie'. De aanleiding daarvoor is de vijftigste verjaardag van het akkoord dat België en Marokko op 17 februari 1964 sloten over de rekrutering van arbeidskrachten.

In juli van hetzelfde jaar volgde een gelijkaardig akkoord met Turkije. In de loop van de volgende jaren ruilden tienduizenden Marokkanen en Turken hun geboorteland voor werk en een nieuwe thuis in België.

VRT Nieuws kijkt daarop terug en belicht de situatie vandaag in extra bijdragen in 'Het Journaal' en een uitzending op locatie van het radioduidingsprogramma 'Vandaag', én met de resultaten van een enquête bij de Turkse en Marokkaanse gemeen- schappen in Vlaanderen (uitgevoerd door het onderzoeksbureau IPSOS).

Reeks '50 jaar migratie' in 'Het Journaal'
De zesdelige reeks in 'Het Journaal' gaat van start op zondag 16 februari. Op maandag 17 februari, dag op dag 50 jaar na de ondertekening van het akkoord tussen België en Marokko over de aanwerving van Marokkaanse arbeidskrachten, brengt het Journaal de resultaten van een enquête die het onderzoeksbureau IPSOS deed voor VRT bij de Turkse en de Marokkaanse gemeenschappen in Vlaanderen. Voor meer informatie over de enquête: zie verder.

Daarnaast zijn er volgende week ook een aantal reportages die werden gemaakt door Bert De Vroey. Hij gaat onder meer op stap in de cité van Maasmechelen met een Turkse migrant die in januari 1964 naar ons land kwam.

Een ander verhaal is dat van gepensioneerde migranten van de eerste generatie. Die brengen graag veel tijd door in Marokko, of keren er definitief terug. Het Journaal trok naar Marokko om met een aantal van hen te praten.

Bert De Vroey gaat ook op bezoek bij drie generaties van een Turkse familie die een toonbeeld is van sociale promotie doorheen de generaties: grootvader werkte in een kartonfabriek, vader is leraar aan technische school en dochter is oogarts.

Nog een thema is dat van de solidariteit van de Marokkanen hier met hun dorp en regio in Marokko: van investeringen in hun familiehuizen en dorpsinfrastructuur, tot modernere vormen van solidariteit via ontwikkelingsprojecten.

'Het Journaal' onderzoekt ook de gezinsvorming als kanaal voor migratie: Bert De Vroey sprak met een jongeman in Marokko die al getrouwd is met een Belgisch-Marokkaanse, maar die nog niet mag overkomen naar België omdat de procedure nog lopende is.

'Vandaag' vanuit Gent op maandag 17 februari
Ook het Radio 1-duidingsmagazine 'Vandaag' kijkt terug op 50 jaar migratie en gaat daarvoor op locatie met een thema-uitzending vanuit het Intercultureel centrum De Centrale in Gent, op maandag 17 februari (van 16.00 tot 19.00 uur).

'Vandaag' laat de pioniers van de migratie naar ons land aan het woord over hun kennismaking en vaak ook confrontatie met de Belgische samenleving. Maar presentator Bart Schols nodigt ook de jongste generatie uit, die een deel van onze samenleving is geworden. Samen met Marokkaanse, Turkse en Belgische gasten snijdt hij cruciale vragen aan. Wat hebben deze 50 jaar iedereen bijgebracht? Hoe ver staat de integratie? Welke weg moeten of willen we nog afleggen?

Op het programma staan onder meer debatten over onderwijs, arbeidsmarkt en integratie met onder andere Mieke Van Hecke, Bilal Benyaich, Jan Denys, Meyrem Almaci, Meryame Kitir en Gerolf Annemans. Stand-up comedian Erhan Demirci zorgt voor de vrolijke noot, en Intergalactic Lovers en Tourist tekenen voor de live muziek.

Enquête IPSOS-VRT
Naar aanleiding van '50 jaar migratie' deed IPSOS in opdracht van de VRT een enquête bij de Marokkaanse en Turkse gemeenschappen in ons land. Hoe voelen zij zich na een halve eeuw aanwezigheid? Geïntegreerd, gediscrimineerd, aanvaard, thuis, halve Belg of eeuwige vreemdeling? Op 17 februari worden de opmerkelijkste resultaten bekendgemaakt in het radionieuws vanaf 17.00 uur, tijdens de live-uitzending van 'Vandaag', en later ook uitgebreid in 'Het Journaal' van 19.00 uur op Eén. Alle details zijn dan ook na te lezen op deredactie.be.

De enquête onderzoekt onder meer of migranten zich aanvaard voelen door de Belgische/Vlaamse gemeenschap, welk identiteitsgevoel ze hebben en of ze eraan denken om ooit nog terug te verhuizen naar hun land van herkomst.

vrtjournaal

Ontdek de programma's van vandaag in onze tv-gids.

Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Tik Tak
    Kabouter Plop