MNM en Van Dale lanceren taalwedstrijd voor jongeren

maandag 22 september 2014

Radiozender MNM en Van Dale Uitgevers zetten jongeren aan om op een creatieve manier om te gaan met taal en meertaligheid. Vandaag lanceren de partners de taalwedstrijd WoordSlam.

Tot 23 oktober kunnen 12- tot 18-jarigen een creatief taalfilmpje insturen van maximaal anderhalve minuut via de website woordslam.be. Rap, verhaal, dans, lied, gedicht... Alle talen in alle mogelijke vormen zijn welkom.

Vé Bobelyn, Directeur van VBK België, moederbedrijf van Van Dale Uitgevers: 'We willen jongeren aanzetten om creatief met taal om te gaan. Dat kan in eender welke vorm. Het is vooral de bedoeling om op een originele manier uit de hoek te komen. Je hoeft dus zeker geen taalpurist te zijn om je kans te wagen. Het filmpje moet er vooral uitspringen.'

MNM-dj's Eva Daeleman en Brahim zijn meter en peter van de actie
'Door m'n studies radio aan het Rits ben ik een echte taalfreak geworden. Spelen met taal is het leukste wat er is. Ik ben alvast erg benieuwd naar de inzendingen voor WoordSlam', zegt Eva Daeleman.

'Al van kinds af aan ben ik bezig met taal. Hoe maak je leuke gedichten? Hoe kan je een lied schrijven met behulp van de wondere wereld van taal? Het zijn vragen die me nog altijd boeien, want ik gebruik ze dagelijks om nummers te schrijven. Met taal maak je kabaal!', aldus Brahim.

WoordSlam past in de reeks initiatieven van Van Dale Uitgevers. Peggy Timmerman, marketingcoördinator van Van Dale Uitgevers: 'Van Dale Uitgevers doet veel meer dan alleen woordenboeken uitgeven. Onlangs was er de lancering van het Jubileumboek 'Verhalen over taal: 150 jaar Van Dale' naar aanleiding van onze 150e verjaardag en gaven we de start voor de verkiezing van het Van Dale Jubileumwoord. Vandaag is er voor de 12- tot 18-jarigen deze wedstrijd rond taal in al zijn vormen. In MNM vonden we de perfecte partner voor dit initiatief.'

Op 27 oktober zal de jury bestaand uit Brahim, Eva Daeleman, Peggy Timmerman en Vé Bobelyn bekendmaken welke vijf filmpjes naar de volgende ronde gaan. Tot 9 november kan het grote publiek dan via de website stemmen op een van de filmpjes. Op 11 november wordt de winnaar live bekendgemaakt op de boekenbeurs en op antenne bij MNM. OP12 zendt de drie beste filmpjes uit.

Deelnemers maken kans op een GoPro-camera, tablet, smartphone en verschillende waardevolle boekenpakketten. Ook onder de mensen die stemmen, wordt er een boekenpakket verloot. Alle informatie en introductiefilmpjes van Eva Daeleman en Brahim zijn te vinden op http://www.woordslam.be.

logo VTM 2 logo

De 54-jarige Rotterdammer John is altijd al een stevige drinker geweest, maar wanneer zijn grote liefde Adele overlijdt aan de gevolgen van leukemie, is het hek helemaal van de dam. Zijn kinderen Nathalie en Giovanni maken zich grote zorgen. Wanneer Maarten aan de slag gaat met de familie, blijkt al gauw dat het gebruik van alcohol en drugs niet alleen een probleem van vader John is.

'Verslaafd', om 21.40 uur op VTM 2.

Thuis
    Tik Tak