Klara: 19.000 bezoekers voor Jazz Middelheim

zondag 17 augustus 2014

Het vierdaagse Jazz Middelheim sluit zondagavond af met 19.000 bezoekers en een uitverkochte eerste festivaldag. De organisatoren blikken terug op een geslaagde editie.

Het festival koos dit jaar voor een gedurfde programmering waarbij artiesten uit hun comfortzone traden, wat het Jazz Middelheim-publiek duidelijk kon bekoren.

Publiekshoogtepunten
De New Yorks-Indische muzikale duizendpoot en artist in residence, Vijay Iyer imponeerde met zijn verbluffend sextet, een geëngageerd statement met Mike Ladd en een wervelende soloset gevolgd door het kleurrijke en minimalistisch gestileerde samenspel met het Hermes Ensemble. Publiekslieveling Jef Neve was ook op zijn best. Twee lange staande ovaties en een 'sing along' met het publiek.

Op de tweede concertdag stond de tent ook al in lichterlaaie voor de enthousiasmerende, lyrische en dynamische set van Avishai Cohen die met zijn trio en extra strijkers een pakkende symbiose opvoerde van jazz en oriëntale muziek. Ook het duo Herbie Hancock-Wayne Shorter en Enrico Rava & Stefano Bollani en Ahmad Jamal schreven een extra pagina in de annalen van de Jazz Middelheim geschiedenis.

Het emotionele hoogtepunt kwam na de hommage aan Toots Thielemans. Dat werd een mooi uitgebalanceerde set. En dan uiteraard het ultieme moment. Toots, die op de zijkant van het podium al vanaf de eerste noot met volle teugen zat te genieten, voelde de energie borrelen en de onweerstaanbare drang om er toch eentje te komen spelen, en dan… nog eentje! Toots deelde 'What A Wonderful World' met het publiek.

De  persoonlijke hoogtepunten van de organisatie
Als persoonlijke hoogtepunt van festivaldirecteur Bertrand Flamang ging er niets boven de onverwachte verschijning van Toots Thielemans. Ook werd hij getroffen door de schoonheid en kwetsbaarheid van het duo Herbie Hancock/Wayne Shorter. Hancock zoekend naar geluidjes op zijn keyboard, Shorter zwaar uithalend, en dan weer omgekeerd. Zelden laten de grote namen zich zo kwetsbaar uit hun comfortzone zien en horen voor een groot publiek.

En ook het jubileumconcert Jef Neve rekent Flamang tot zijn hoogtepunten. De premières van de Belgische bigbands MikMâäk en het Bruno Vansina Orchestra stonden er. De organisatie zal hen zeer nauw in de gaten houden, net als het Franse pianotalent Thomas Enhco. Hij is voor Flamang alvast dé ontdekking van deze editie. Met zijn verschillende sets (solo, duo en in trio) bewees hij immers op de rand te staan van een internationale doorbraak.

Ook Klara-nethoofd Chantal Pattyn blikt terug op een geslaagd festival: 'We hebben vier dagen lang een marathonuitzending gemaakt vanop Jazz Middelheim, zowel op radio als op onze website als op sociale media. Het festival past dan ook perfect bij een zender als Klara. Hier wordt er op los geëxperimenteerd door jong en oud, worden genres vermengd, staan de artiesten centraal. Ikzelf heb enorm genoten van Bruno Vansina Orchestra, een project dat we met Klara zelf grootgemaakt hebben, maar ook van Vijay Iyer, een bijzonder intelligent artiest, en Avishai Cohen.'

Club stage
Nieuw op Jazz Middelheim is de club stage, een tweede podium dat elke dag een eigen verhaal op het festival bracht en vaak tot ontdekkingen leidde. Het concept, met diverse sets van 30 minuten, netjes getimed tussen de concerten op het hoofdpodium, is alvast een schot in de roos. In die Club Stage overtuigden vooral BOAT (Bureau of Atomic Tourism) met een paar uiterst intense momenten en Thomas Enhco als dé ontdekking van deze editie.

Jazz Middelheim op Klara
Vier dagen lang heeft Klara alle concerten live uitgezonden. Tussen de concerten door serveerden presentatoren Bart Vanhoudt, Rob Leurentop en Karel Van Keymeulen  gesprekken met muzikanten en commentaar van kenners en liefhebbers.

De Klara-reporters brachten tussendoor verhalen en reportages. Gastvrouw Lies Steppe verzorgde de presentatie op het podium. Op klara.be kunnen jazzliefhebbers nog altijd een opgefrist fotoverslag vinden, maar ook videoreportages van de verschillende concerten.

Daarnaast selecteert Rob Leurentop nog tot eind augustus op zondagavond de meest markante live momenten uit de geschiedenis van het festival in het programma Jazz Middelheim. En ook de sociale media van de VRT werden duchtig ingezet met veel publieke reacties tot gevolg.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Het weer (laat)
    VRT NWS laat