Studio Brussel zet legendarische albums uit 1991 in de kijker

zondag 18 september 2011

Volgende week zet Studio Brussel van maandag tot en met vrijdag elke dag een legendarisch album uit 1991 in de kijker. Die bestaan dit jaar namelijk twintig jaar. Achtereenvolgens staan Ten van Pearl Jam, Metallica van Metallica, Blue Lines van Massive Attack, Blood Sugar Sex Magik van Red Hot Chili Peppers en Nevermind van Nirvana centraal.

Vanaf maandag 19 september staat elke dag van maandag tot en met vrijdag een legendarisch album uit de geschiedenis van Studio Brussel centraal. In Tomas staat op komt elke dag een Vlaamse of internationale artiest langs om hulde te brengen aan één van die platen. Die artiesten zijn Jasper Steverlinck (Arid) voor Ten, Alex Agnew (Diablo Blvd) voor Metallica, Alex Callier (Hooverphonic) voor Blue Lines, Axl Peleman (Ashbury Faith, Camden) voor Blood Sugar Sex Magik en 2 Cellos voor Nevermind.

De verhalen achter de nummers
Tot 18.00 uur wordt er elke dag een track uit het album van die dag gespeeld en komen ook de verhalen achter de nummers aan bod. Zo gaat Jeremy (nummer 6 op Ten) over Jeremy Wade Delle, een 15-jarig jongetje dat zichzelf op 8 januari 1991 voor zijn lerares en klasgenoten doodschoot. Het nummer The Unforgiven (nummer 4 op Metallica) is dan weer ontstaan vanuit het idee om een ballade te schrijven met een harde strofe en een rustig refrein in plaats van omgekeerd zoals de heren van Metallica daarvoor deden.

Tussen 18.00 en 19.00 uur komen een heleboel nummers aan bod, die gelinkt zijn aan het legendarische album van die dag. Dat kunnen bijvoorbeeld originele covers zijn of nummers die refereren naar het album of een track eruit.

Elke dag een reis te winnen
Elke dag geeft Studio Brussel een reis weg voor twee personen naar de stad waar het album, dat op die dag in de kijker staat, opgenomen werd. Voor Blue Lines is dat Bristol. Ten en Nevermind werden dan weer opgenomen in Seattle. De winnaar van donderdag mag naar Los Angeles. Daar werd Blood Sugar Sex Magik opgenomen. Metallica, ten slotte, werd opgenomen in San Francisco.

De 5 legendarische platen uit 1991

Ten, Pearl Jam maandag 19 september tribute door Jasper Steverlinck (Arid)
Releasedatum: 27 augustus 1991 Bandleden: Eddie Vedder (zang), Stone Gossard (gitaar), Mike McCready (gitaar), Dave Krusen (drum), Jeff Ament (bas) Bekendste nummers: Alive, Even Flow, Jeremy Trivia: Ten is het debuutalbum van grungeband Pearl Jam.

Metallica, Metallica dinsdag 20 september tribute door Alex Agnew (Diablo Blvd)
Releasedatum: 13 augustus 1991 Bandleden: James Hetfield (zang/gitaar), Lars Ulrich (drum), Kirk Hamett (gitaar), Jason Newsted (bas) Bekendste nummers: Enter Sandman, Sad But True, Nothing Else Matters Trivia: Door de zwarte hoes is het vijfde studio-album van Metallica bekender onder de naam The Black Album. Het is het eerste album met producer Bob Rock.

Blue Lines, Massive Attack woensdag 21 september tribute door Alex Callier (Hooverphonic)
Releasedatum: 8 april 1991 Bandleden: Robert Del Naja (zang/keyboards), Grantley Marshall (zang), Andrew Vowles (zang) Bekendste nummers: Safe From Harm, Unfinished Sympathy Trivia: Blue Lines is het debuutalbum van Massive Attack en wordt algemeen beschouwd als de grondlegger van het trip-hopgenre.

Blood Sugar Sex Magik, Red Hot Chili Peppers donderdag 22 september tribute door Axl Peleman (Ashbury Faith, Camden)
Releasedatum: 24 september 1991 Bandleden: Anthony Kiedis (zang), Flea (bas), John Frusciante (gitaar), Chad Smith (drum) Bekendste nummers: Under The Bridge, Give It Away, Suck My Kiss, Breaking The Girl Trivia: Blood Sugar Sex Magik is het eerste album met legendarische rockproducer Rick Rubin. Tijdens de tournee die volgde op de lancering van het album stapte gitarist John Frusciante uit de band. Hij kon niet om met het plotse succes.

Nevermind, Nirvana vrijdag 23 september tribute door 2 Cellos
Releasedatum: 24 september 1991 Bandleden: Kurt Cobain (zang/gitaar), Dave Grohl (drum), Krist Novoselic (bas) Bekendste nummers: Smells Like Teen Spirit, In Bloom, Lithium, Come As You Are Trivia: Nevermind werd geproduced door Butch Vig, ook bekend als drummer bij Garbage. Nevermind is het eerste album van Nirvana met Dave Grohl, frontman van Foo Fighters.

'De 5 van '91', van 19 tot 23 september op Studio Brussel.

stubru

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Blokken
    GameKeepers