Tooske Ragas presenteert dit najaar vogelspottershow op NPO 1

donderdag 16 april 2015

Een gameshow met BN'ers en vogelaars: een unieke combinatie die op de Nederlandse televisie niet eerder is vertoond. 'In de ban van de condor' is de naam van het door Eyeworks en de EO ontwikkelde format dat in het najaar op NPO 1 verschijnt.

De serie bestaat uit acht afleveringen van 50 minuten. De presentatie is in handen van Tooske Ragas. In elke aflevering worden bekende Nederlanders met hart voor de natuur gekoppeld aan gepassioneerde vogelaars. Deze bijzondere duo's nemen het tegen elkaar op in een wedstrijd. Welke BN'er en welke vogelaar vormen samen het sterkste team? Wie van hen houdt zich staande in deze onbekende wereld? En wie raakt helemaal 'in de ban van de condor'?

In de serie kunnen kijkers zich verwonderen over de meest bijzondere natuurgebieden en vogels. Vogels die soms al dicht bij eigen huis te ontdekken zijn. Daarnaast kunnen de BN'ers hun eigen kennis over vogels bijspijkeren. De duo's die de tests op Texel, de Veluwe, de Biesbosch en Waterland doorstaan, blijven in de wedstrijd. De pechvogels vallen af en worden elke aflevering vervangen door nieuwe tegenspelers. De competitie speelt zich af in ongerepte natuurgebieden in maar liefst drie landen, verspreid over drie continenten. Vanuit de Nederlandse bossen en plassen reizen de teams naar Georgië voor een jaarlijks terugkerend natuurspektakel: de grote roofvogeltrek. En wie daar wint, vliegt door naar Peru, op zoek naar 's werelds meest indrukwekkende roofvogel: de condor.

Deelnemers en vogelaars
In iedere aflevering worden vier vogelaars gekoppeld aan vier kandidaten. De kandidaten die meedoen zijn: Sylvia Geersen (model), Inge Ipenburg (actrice), Mike Weerts (acteur), de presentatoren Dan Karaty (So You Think You Can Dance), Ajouad el Miloudi (Puberruil), Gallyon van Vessem (Hart van Nederland), Sofie van den Enk (Keuringsdienst van Waarde), Bastiaan van Schaik (stylist) en Amara Onwuka (weerpresentatrice).

De vogelaars zijn: Els Branderhorst, Arjan Dwarshuis, Debby Doodeman, Camilla Dreef, Jack Folkers, Klaas de Jong, Rob Nagtegaal, Marco de Paauw en Ruben Vermeer. Per aflevering zijn er één of twee juryleden. Één van de juryleden is Eddy Zoëy.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Iedereen Beroemd
    Murdoch Mysteries
    Bak mee met MAX
    Matthäus Passion