NPO Zapp maakt vuist tegen pesten

zondag 17 september 2017

In de week van 18 tot en met 24 september staat NPO Zapp, samen met haar kijkers, op tegen pesten. Aan de start van een nieuw schooljaar stellen Zappers zichzelf en kinderen hardop de vraag: wat doe jij tegen pesten? Wat kún je er eigenlijk tegen doen?

De themaweek Zapp Tegen Pesten sluit online en op tv aan bij de landelijke Week Tegen Pesten en maakt het thema bespreekbaar.

Op NPO Zapp, zapp.nl en social media geven kinderen elkaar tips & tricks en praten ze met kenners, ouders, juffen, meesters en andere kinderen over de gevolgen van pesten en wat ze ertegen kunnen doen.

'Anti Pest Club' (EO)
Zapper Anne-Mar Zwart is met het Zapp-programma de 'Anti Pest Club' (EO) van 18 tot en met 22 september dagelijks om 17.35 uur te zien bij NPO Zapp op 3. Anne-Mar brengt een bezoek aan basisschoolklassen waar wordt gepest en probeert in die klas het pesten een halt toe te roepen. Samen met de hele klas wil ze ervoor zorgen dat de sfeer verandert en dat iedereen in de klas met plezier naar school gaat.

Na iedere aflevering kunnen de kijkers Anne-Mar, gasten en andere kinderen live vragen stellen over pesten. Dat kan via zapp.nl/antipestclub of het YouTube-kanaal van de 'Anti Pest Club'. Via zapp.nl/antipestclub kunnen kinderen ook zelf een Anti Pest Club oprichten door onder andere gratis Zapp Anti Pest Club-bandjes te bestellen.

Webserie (EO)
De EO volgt een week lang een meisje die op haar school te maken krijgt met een pestsituatie. Elke dag komen er realtime twee nieuwe scènes online. Realtime betekent dat als er maandagochtend 10.00 uur iets op het schoolplein gebeurt, de scène ook direct Instagram verschijnt. Op zaterdag 24 september is een compilatie van de webserie te zien bij NPO Zapp op 3.

'Zapp Live' (KRO-NCRV)
Op zaterdag 16 september is de kick-off van de Zapp Tegen Pesten week in een speciale uitzending van 'Zapp Live'. Anne-Mar Zwart ('Anti Pest Club') is één van de gasten.

Zapp bios
Tijdens de Zapp Tegen Pesten themaweek zendt NPO Zapp alle dagen films uit die allemaal te maken hebben met pesten Nationale en internationale films als 'Nouveau Superheld', 'Hordur', 'Mijn zoon, het genie', 'Storm', 'Op ooghoogte' en 'Woorideul' zijn te zien bij NPO Zapp op 3.

Game om pesten digitaal aan te pakken (KRO-NCRV)
KRO-NCRV lanceert in samenwerking met Stichting Kikid, de Kindertelefoon en Stichting School en Veiligheid, een game om digitaal pesten aan te pakken. Jongeren gaan online in gesprek en krijgen zicht op hun eigen rol tijdens een pestsituatie. De game verschijnt in navolging van Iris the Game uit 2016, een Whatsapp game gebaseerd op een zelfsturende dialoog. De game won twee gouden Spinawards en werd genomineerd voor de TV-beelden. De nieuwe game (Wij zijn lit) reageert via een gidsende dialoog, geschreven met de hulp van kinderen uit de doelgroep en verrijkt met gesproken berichten, Snapchats, video en foto’s die tijdens de Week Tegen Pesten wordt gelanceerd.

De themaweek Zapp Tegen Pesten duurt van 18 tot en met 24 september bij NPO Zapp op 3.

Persbericht NPO Zapp

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Iedereen Beroemd
    Murdoch Mysteries
    EenVandaag
    Matthäus Passion