'Adieu God?' centraal in EO-programma's

zaterdag 20 oktober 2018

Komende zondagavond zijn onder meer Stephan Sanders, Freek de Jonge en minister Sigrid Kaag te zien en horen in verschillende programma's van de EO over (on)geloof.

In het kader van de 100e aflevering van 'Adieu God' die deze zondagavond wordt uitgezonden, gaat het ook in andere EO-radio en tv-programma’s over het (niet) stoppen met geloven.

In 'Thank God it’s Sunday' op NPO Radio 2 wordt om 20.30 uur afgetrapt met dit thema, daar vertelt Tijs van den Brink over de 100e aflevering van zijn programma. Daarna gaat het vanaf 22.40 uur in 'NieuwLicht' op NPO 2 over de vraag: is de scheidslijn tussen gelovigen en ongelovigen dunner geworden? Hierover praat Tijs in de studio met Stephan Sanders en Freek de Jonge. Minister Sigrid Kaag is om 23.40 uur te gast in de jubileumuitzending van 'Adieu God.' In de nacht van zondag op maandag worden de tien meest memorabele uitzendingen van het interviewprogramma uitgezonden.

'NieuwLicht'
Hebben alle kerkverlaters die Tijs sprak ook echt afstand genomen van God?

Tijs praat hier zondagavond over door met cabaretier Freek de Jonge. Hij verliet de kerk al jaren geleden maar weigert God 'dood te verklaren'. 'Er moet iets aan van mysterie aan het leven blijven zitten, dat maakt het boeiend'.

Stephan Sanders was tot een aantal jaar geleden ongelovig maar nu zou hij niet meer zonder kunnen. Sanders merkt dat het gesprek over God tegenwoordig weer gevoerd kan worden zonder dat je belachelijk wordt gemaakt. ‘De vorige generaties hebben God met een enorme snelheid dood verklaard, maar nu blijkt dat Hij er al die tijd toch is geweest’.Verder gaat Tijs op pad met de theoloog Alain Verheij. De jonge ‘theoloog des twitterlands’ merkt dat jongeren veel meer openstaan voor het geloof dan vroeger.

'Adieu God'
Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Sigrid Kaag is te gast. Als enige D66-minister legde ze bij haar aantreden de eed af. Als kind van katholieke ouders was ze bang dat ze een roeping zou krijgen en non zou moeten worden. Een makkelijke jeugd had ze bepaald niet, want toen haar moeder ernstig ziek werd en haar vader zwaar overspannen, belandde ze in een pleeggezin.

Ze leerde ervan om tegenslagen te incasseren, een ervaring die haar hielp in haar loopbaan als diplomaat. Het hoogtepunt in die carrière is de loodzware klus als leider van de VN-missie voor de vernietiging van chemische wapens in Syrië. Ze slaagt met vlag en wimpel en krijgt een persoonlijke bedankbrief van Barack Obama.

Kaag beschouwt zichzelf nog steeds als katholiek, al gaat ze zelden naar de kerk. Een rozenkrans draagt ze nog altijd bij zich en de normen en waarden die ze meekreeg van haar ouders zijn nog steeds belangrijk voor haar.

Tijs van den Brink
Van den Brink zelf zit met een twijfelend gevoel bij de 100eaflevering: 'Ik merk dat ik het lastig vind om de 100e aflevering van 'Adieu God?' te vieren: ik blijf het verdrietig vinden als mensen afhaken bij de kerk of zelfs bij God. Toch werken we er met heel veel plezier aan. De gesprekken zijn vaak echt openhartig, de gasten laten zich diep in de ziel kijken.'

De gesprekken leverden Van den Brink meerdere nominaties op, en hij kreeg in 2016 een eervolle vermelding bij de Sonja Barend Award voor zijn interview met Midas Dekkers, wat nog niet eerder was gebeurd. Afgelopen maand werd Van den Brink genomineerd voor beste Europese journalist.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

radio2 op VRT 1
    Tik Tak
    Kabouter Plop
    The Big Body Hotel