Zeven powerstemmen pakken uit met unieke covers in nieuw seizoen 'Liefde voor Muziek'

zondag 15 april 2018

'Liefde voor Muziek' is klaar voor een nieuwe topeditie. Vanaf maandag 16 april pakken zeven powerstemmen uit met unieke covers van elkaars hits.

Helmut Lotti, Jasper Steverlinck, Cocojr., Sarah en Gert Bettens van K’s Choice, Niels Destadsbader, Silvy De Bie van Sylver en de Nederlandse Sharon den Adel van Within Temptation warmen de stemmen op voor een onvergetelijk muzikaal avontuur. In aflevering 1 pakken de artiesten uit met verrassende songs uit het repertoire van Cocojr. en The Dinky Toys.

Of ze nu recent zijn doorgebroken of al jaren in het vak staan: de artiesten hebben stuk voor stuk hun sporen in de muziekwereld verdiend. Zowel op nationaal als op internationaal vlak. Met een verrassende mix van pop, metal, classic, rock, slow, dance en reggae zijn de meest uiteenlopende muziekgenres dit seizoen vertegenwoordigd. De artiesten weten elk nummer naar zich toe te trekken en toveren de covers meer dan eens om tot éigen nummers.

In het Spaanse Sitges nabij Barcelona geniet de groep van een late nazomer. In de adembenemende Gran Villa Rosa zullen ze een week lang overnachten, ontspannen en vooral véél plezier maken. Het decor voor de muzikale optredens bevindt zich in Sant Pere De Ribes. Daar worden alle muzikale grenzen doorbroken. Van symfonische metal in een Lotti-jasje of K’s Choice in een Sylver-mix. Verrassende covers en kippenvelmomenten zijn nu al verzekerd.

Dat 'Liefde voor Muziek' heel wat teweegbrengt op muzikaal vlak, werd ook vorig seizoen duidelijk. Alleen Ed Sheeran ging het programma voor in de lijst van best verkochte albums van het jaar. Op YouTube haalde Ik Wil Je Terug, de cover van Clouseau, meer dan 1,5 miljoen views. De hits van alle artiesten bestormden de hitlijsten en worden tot vandaag nog live gespeeld op concerten. De zeven powerstemmen van dit seizoen staan dan ook te trappelen om voor muzikaal vuurwerk te zorgen.

Nostalgie ten top in de eerste aflevering van 'Liefde voor Muziek'. De bandana’s, zonnebrillen en extravagante outfits worden uit de kast gehaald, want de artiesten openen de muziekdoos met songs van The Dinky Toys. Songs die in het geheugen gegrift staan en die iedereen luidkeels kan meezingen. Zanger Marc Diericx gaat al decennia als Coco door het leven. Maar waarom eigenlijk? En wat heeft modeontwerper Dirk Bikkembergs met zijn stoere look te maken?

Wanneer de groep haar intrek neemt in de adembenemende Gran Villa Rosa, hun verblijfplaats tijdens Liefde voor Muziek, vallen de monden open. 'De Taj Mahal is er niets tegen', volgens Sharon. De ontdekkingstocht brengt de sfeer meteen in de groep en de artiesten leren al snel elkaars kleine gewoontes kennen. 'Ik heb Helmut nog geen 5 minuten weten niet-zingen. We zoeken naar de uit-knop', lacht Niels.

Maar de uitgebreide opwarming van Helmut lijkt zijn effect niet te missen wanneer hij ’s avonds uitpakt met een eigen versie van Love’s Embrace. Natuurlijk niet zonder die eerst te overgieten met een typische Lotti-saus. Sarah en Gert Bettens lieten hun oor vallen op een klassieker: Test Of Times. 'Dit kan zo op een K’s Choice-plaat', luidt het. Jasper verrast met een ingetogen versie van My Day Will Come, de doorbraakhit van The Dinky Toys. 'De song is heel universeel', zegt hij. 'Iedereen heeft al weleens gedacht: my day will come…' Silvy gooit het met Declaracion De Amor over een andere boeg. Zij heeft net zoals Coco een voorliefde voor Jamaicaanse ritmes en verrast met een zwoele reggae versie.

Niels heeft in het repertoire van Cocojr. de ideale opvolger gevonden voor zijn zomerhit Skwon Meiske. 'Ik had mezelf beloofd om alles in het Nederlands te zingen, maar heb me daar niet aan gehouden', bekent hij. Niels doopte Out In The Streets om tot Ik Ben Van ’t Stroate en zingt over wat er met zijn ‘skwon meiske’ is gebeurd. Sharon haalt ten slotte alles uit de kast voor haar cover van Just What I Need Tonight. Een cover waarvan de haren op Coco’s arm loodrecht komen te staan.

Cocojr. sluit zijn aflevering af met een tribute aan zijn grote idool en vriend Luc De Vos. '29 november 2014 is een dag die ik nooit ga vergeten. Dat Luc De Vos overleden was, voelde onwezenlijk. Ik doe zelf niets liever dan buiten de lijntjes kleuren en Luc was ook iemand die altijd nét buiten de lijntjes kleurde. Daarom heb ik voor Soms Vraagt Een Mens Zich Af gekozen. Een tribute voor een schone mens die we altijd zullen blijven missen.'

'Liefde voor Muziek', vanaf maandag 16 april om 20.35 uur op VTM.

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

On The Wing
    Radio 1: De wereld vandaag