TV-Visie SummerTube (slot): 'Tien Om Te Zien'

zondag 24 augustus 2008

'Tien om Te Zien', de moeder van alle muziek- én zomerprogramma's, bestaat deze zomer 20 jaar. De verjaardag werd door vtm al uitgebreid op het scherm gevierd en heel wat coryfeëen uit het verleden maakten nogmaals hun opwachting op het podium in Blankenberge.

'

Tien Om Te Zien' is zo oud als vtm zelf. Het programma gaf in de jaren '90 een ware boost aan de Vlaamse muziek. Die industrie zat namelijk redelijk in het slop en kon dus best een opkikkertje gebruiken. Toen 'Tien Om Te Zien' op het einde van de 90s de eerste tekenen van verval begon te vertonen, ging het vrij snel weer minder met de Vlaamse artiesten. Later werd besloten om met de reguliere 'TOTZ'-uitzendingen te stoppen en de populaire liedjeskermis enkel nog tijdens de zomermaanden te laten plaatsvinden. Thuishaven bleef de zeedijk van Blankenberge. En het volk... dat blijft nog steeds elke zomer de weg naar het podium vinden.

Het eerste presentatieduo van 'Tien Om te Zien' was Willy Sommers en Bea Van Der Maet. Bea werd later eerst vervangen door Yasmine, waarna Anne De Baetzelier definitief de fakkel overnam. Het succes van 'Tien Om Te Zien' viel ook op bij de openbare omroep aan de Reyerslaan. TV1 probeerde het succes van het liedjesprogramma te counteren met onder anderen 'De Muziekdoos' en 'Hitkracht'. Geen van deze programma's was echter een lang leven beschoren.

Aan artiesten die hun carrière deels aan 'Tien Om Te Zien' te danken hebben, is geen gebrek. Denken we maar aan Christoff, Leopold III, Luc Steeno, Dana Winner, Wendy Van Wanten enz. Ook het verschijnsel 'Vlaamse boysband' danken we aan 'Tien Om Te Zien'. Het meest gekend blijft natuurlijk Get Ready!, maar ken je bijvoorbeeld Plaza nog? En... Boysband? De Girl Power vonden we dan weer terug bij bbijvoorbeeld Sha-Na, Opium, K3 en zangeres/kameleon Petra.

In het filmpje dat we vandaag van onder het stof haalden zien we een échte 'TOTZ'-hit van de vader van de Vlaamse muziek, Will Tura. Het liedje heet 'Zoals Die Zomer van Tien Om Te Zien' en stootte wonderwel vrijwel meteen door naar de nummer 1 van de wekelijkse hitlijst. Het filmpje is echter ook interessant omdat we helemaal in het begin nog eens het originele presentatieduo van 'Tien Om Te Zien' kunnen bewonderen. En let ook eens op het publiek, dat duidelijk érg talrijk is.

Het is een fijne zomer van terugblikken geweest. Maar dit was de laatste. Onze aandacht vestigen op leuke, grappige, spannende of ontroerende momenten mag je echter blijven doen. Stuur het ons door of bezorg ons de link. Wij doen er gegarandeerd iets leuks mee. TV-Visie contacteren kan via dit contactformulier.

DOSSIER: TV-Visie SummerTube

volledig dossier

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Villa Politica
    Tik Tak