Terug in de tijd naar... Polycarpus Tack (1)

zondag 26 augustus 2007

Bij iedereen die eind jaren zeventig tot begin jaren tachtig verknocht was aan de vele jeugdseries van de toenmalige BRT doet de naam Pol, meer hoeft niet, ongetwijfeld een belletje rinkelen. De man rolde in die periode van de ene reeks in de andere. Polycarpus Tack, een alter ego van Pol Ricour, hield zijn rol tot eind jaren negentig vol. Bij de start van Ketnet stopte ook het tijdperk van 'Polleke'.

tyle="MARGIN-BOTTOM: 0cm">Pol Ricour kroop voor het eerst in de huid van Polycarpus in 1977. Toen was hij Pol de matroos in de jeugdserie 'De Opkopers'. Pol was dom. En hij deed net altijd de verkeerde dingen. En dat maakte hem bij jong en oud ongemeen populair. Van bij het begin van 'De Opkopers' werd al duidelijk dat dit typetje een goudhaantje zou worden. Ricour had ook de perfecte kop om deze rol goed te spelen. Zijn mimieken alsof hij het in Keulen hoorde donderen, maakten Pol de matroos ongemeen populair. 'De Opkopers' was weliswaar geen lang leven beschoren, maar Polycarpus ging snel op zoek naar een nieuwe baan. En die vond hij bij... 'Merlina'.

'Merlina', over een advocatenkantoor geleid door meester Marie-Ann Meerschaut, een rol van Lea Couzin, is ongetwijfeld een van de meest populaire jeugdreeksen ooit van de BRT. Nog steeds kan de reeks op heel wat bijval rekenen. Tot voor kort zelfs werden heel wat afleveringen (met succes) herhaald op Ketnet. Maar terug naar Pol.

Pol was matroos af en ging dus op zoek naar een nieuwe baan. Hij belandde in het fictieve stadje Ravenburg. En toevallig kwam hij in aanraking met An (Mieke Bouve), het nichtje van Merlina. Oorspronkelijk kon zij Pol niet uitstaan, maar al snel werden de twee boezemvrienden en vormden ze het detectiveduo van Merlina. Maar Pol bleef domme dingen uithalen. Telkens weer slaagde hij erin zichzelf in nesten te werken. Gelukkig was er uitvinder Napoleon (Jan Reussens) die Pols stommiteiten door de band genomen wel weer rechttrok.

Hoe ongeloofwaardig 'Merlina' soms ook was, toch was de reeks enorm herkenbaar voor jong en oud. Elke aflevering bevatte zowat dezelfde ingrediënten: iemand deed iets fout, Merlina kwam het te weten, Pol en An gingen erop af en Napoleon vond wat uit waardoor de boeven geklist konden worden. Maar ook talrijke zijsprongetjes konden het publiek bekoren. Zo was de productieploeg van 'Merlina' bijvoorbeeld kind aan huis in het pretpark Bellewaerde bij Ieper. Verschillende afleveringen werden er opgenomen.

Even nadenken en er komen spontaan enkele legendarische afleveringen naar boven. Denken we maar aan de aflevering waarop de hele bende in Bellewaerde jacht maakte op een weerwolf. Of de aflevering waarbij Napoleon doorheen de tijd reisde met zijn zelf uitgevonden tijdmachine. En de vampierenaflevering staat tot op vandaag nog altijd bovenaan mijn lijstje van favorieten.

Bij 'Merlina' kwam ook geregeld een BV langs. Soms kwamen de vrienden een bekend iemand tegen onderweg, of kwam er daadwerkelijk een beroemd figuur naar het kantoor van Merlina omdat hij of zij met een probleem zat. Ondermeer Willy Sommers, Jaak Pijpen en Marleen Gordts speelden een kleine of grotere rol in het feuilleton.

Nog herkenbaar aan 'Merlina' was de onverdroten strijd tegen het geboefte van Sardonis. Met deze gemaskerde snoodaard in de buurt waren de 'akkerdjies' van Pol niet uit de lucht. Met de parafix paraat trok Pol ten strijde tegen wat bleek een ongrijpbare dievenbende te zijn. Grappig was dan wel dat de letters Sardonis in het groot op hun bestelwagen waren geplakt. Opzichtiger kon eigenlijk niet, maar niemand die zich hieraan stoorde.

'Merlina' zou anno 2007 een crossmediaal project genoemd worden. Destijds bestond deze term nog lang niet, maar naast de tv-serie liepen er rond 'Merlina' nog tal van nevenprojecten. Zo werd er een stripreeks gelanceerd. Deze was helaas geen lang leven beschoren, maar toch... Daarnaast was er tijdens de zomer tijdens een van de jaargangen een 'Merlina'-zomertour langs de Belgische Kust en kwamen er een aantal boekjes uit. Al deze projecten, op de stripreeks na dus, waren erg succesvol.

Dit alles wat 'Merlina' betreft. Volgende week volgen we Polycarpus Tack verder. Na 'Merlina' verkaste hij namelijk naar 'Postbus X' en nog later opende hij een cafe in 'Interflix'. Stof genoeg dus voor nog een éxtra weekje nostalgie.

Eerder in dit stuk hadden we het al over een aflevering van 'Merlina' over vampieren. We hebben hiervan een stuk teruggevonden. Hieronder kan je kijken naar deel 1 van de aflevering. Geniet ervan!

Reageren op dit artikel kan via deze link naar het contactformulier.

DOSSIER: Terug in de tijd naar...

volledig dossier

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

The Brokenwood Mysteries
    Het betoverde dorp van Pinokkio