Telenet maakt eigen serie 'Chaussée d'Amour'

woensdag 17 september 2014

Telenet gaat een eigen televisiereeks produceren, in samenwerking met het productiehuis deMENSEN. De financiering van de reeks komt uit het STAP investeringsprogramma.

'Chaussée d'Amour' wordt een Vlaamse spannende dramareeks. De regie is in handen van Nathalie Basteyns. De serie zal bestaan uit 10 afleveringen die in de loop van 2016 allemaal tegelijk beschikbaar zullen zijn voor Rex en Rio-klanten. Het is een dubbele primeur voor de Lage Landen: zowel het feit dat een operator een serie zo substantieel financiert, als het feit dat alle afleveringen van de serie tegelijk beschikbaar zullen zijn. Hiermee speelt Telenet in op de veranderende kijkgewoonten én -verwachtingen van de moderne televisiekijker.

De eerste Vlaamse 'pay tv'-reeks
In de loop van 2016 komt de eerste Vlaamse premium televisiereeks 'Chaussée d'Amour' uit. De financiering komt uit STAP, het steunfonds waarbij Telenet gedurende vier jaar, 30 miljoen euro investeert in het Vlaamse audiovisuele landschap. Hiermee wordt het lokale aanbod en de lokale creatieve sector verder versterkt. Het is de eerste keer dat in de Lage Landen een serie zo substantieel gefinancierd wordt door een operator.

Telenet koos ervoor om een eigen reeks te produceren omdat het bedrijf op deze manier zijn kijkers kan laten kennis maken met nieuwe manieren van kijken naar fictie. De tien afleveringen zullen allemaal tegelijk beschikbaar zijn: ook weer een absolute primeur voor een Vlaamse reeks. 'Chaussée d'Amour' is hiermee helemaal klaar voor de nieuwe manier van tv-kijken. De kijker beslist niet alleen waar en wanneer hij kijkt, maar ook hoe veel in een keer. Hiermee speelt Telenet in op de veranderende kijkgewoonten en verwachtingen waarbij kijkers steeds meer willen bingeviewen.

Inge Smidts, sr VP Residential Marketing: 'Wij zijn er van overtuigd dat de kijker om nieuwe manieren vraagt om zijn favoriete serie te bekijken. We gaven al de vrijheid om te beslissen wat ze zien, waar en wanneer ze dat willen. De volgende stap is dan om hen ook te laten beslissen hoe veel ze in een keer willen bekijken. In onze gesprekken met de productiehuizen zijn we tot de vaststelling gekomen dat er enorm veel creativiteit zit en dat er heel wat meer ideeën op de plank liggen dan er jaarlijks gemaakt kunnen worden. We hebben dan besloten om twee vliegen in één klap te slaan. Door zelf te investeren kan er een extra kwalitatieve Vlaamse reeks gemaakt worden, en krijgen wij de kans om deze op een totaal nieuwe manier aan onze klanten aan te bieden waarbij we kunnen inspelen op hun verwachtingen.'

In samenwerking met deMENSEN
'Chaussée d'Amour' wordt geproduceerd door het productiehuis deMENSEN en geregisseerd door Nathalie Basteyns (onder andere bekend van 'Clan'). De reeks zal bestaan uit 10 afleveringen. De opnames starten in 2015, en in de loop van 2016 zal de serie op televisie verschijnen. In eerste instantie wordt de reeks gemaakt voor abonnees van Rex en Rio. Maar de kans bestaat dat de serie nadien ook op een open net te zien zal zijn. Telenet praat hiervoor met geïnteresseerde zenders.

Het verhaal
'Chaussée d'Amour' is een spannende dramareeks die zich afspeelt langs een steenweg: een kilometerslange strook asfalt, aan weerskanten bezaaid met bars en bordelen. Sylvia, een deftige burgervrouw met twee puberende kinderen, ontvlucht haar falende huwelijk. Ze neemt noodgedwongen haar intrek in het bordeel dat ze van haar vader erfde. Uit financiële noodzaak besluit ze om het bordeel in kwestie ook echt te gaan runnen. De voormalige luxehuisvrouw komt daardoor in contact met hoertjes, pooiers en andere bonte personages die druk bezig zijn hun leven op te knappen dan wel te verknoeien. Tegelijkertijd is er Ludo, een rechercheur met bewijsdrang, die het onderzoek heropent naar een moord die twintig jaar geleden op de steenweg plaatsvond. Voor ze het goed en wel beseffen, kruisen Ludo en Sylvia elkaars pad en komt zijn vastberadenheid onzacht in aanraking met haar overlevingsdrang.

Andere STAP updates
Het STAP programma van Telenet steunde ondertussen al meer dan 20 films. Verschillende daarvan, zoals 'Het Vonnis', 'Marina' en 'Kampioen zijn blijft Plezant' lokten recordaantallen bezoekers naar de bioscoop en zijn terug te vinden in de top 20 van meest succesvolle Vlaamse films aller tijden.

Naast 'Chaussée d'Amour' steunt Telenet via het STAP programma de komende jaren ook andere projecten. Blikvangers die er op korte termijn aankomen zijn 'Brabançonne' van Vincent Bal, 'Bowling Balls', van Marc Punt en tevens het filmdebuut van Nathalie Meskens, en de romantische debuutfilm 'Plan Bart' van Roel Mondelaers. Op langere termijn springen de volgende films in het oog: 'Lee en Cindy', de eerste langspeelfilm van Stany Crets als regisseur; 'Winnipeg', van Geoffrey Enthoven (bekend van 'Meisjes', 'Hasta La Vista'); en de nieuwste film met Matthias Schoenaerts.

Persbericht Telenet

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Iedereen Beroemd
    VRT NWS laat