Nieuwe verhalen uit de kleedkamer met Ruben Van Gucht

woensdag 8 februari 2017

In de tweede reeks van 'De Kleedkamer' op Canvas gaat Sporza-journalist Ruben Van Gucht opnieuw op zoek naar verhalen van ex-voetballers die ooit samen schitterden in een topjaar van een legendarisch Belgisch voetbalteam: Club Brugge (1992), KSC Lokeren (1981), Standard Luik (1993), SK Lierse (1997), FC Antwerp (1993) en RSC Anderlecht (2001).

Unieke documentaires vol onvergetelijke sportieve herinneringen, maar ook aangrijpende human interest.

In elke aflevering keert Ruben met vier voetballers terug naar de kleedkamer van de club waar ze destijds furore maakten, of een andere locatie die een bepalende rol speelde in het succes van toen. De kleedkamergesprekken worden aangevuld met portretreportages van twee andere ploegmaats. Hoe is het de voetbalhelden sindsdien vergaan?

Dat vraagt Ruben aan iconen als Arie Haan en Marc Wilmots (Standard), Franky Van der Elst en Daniel Amokachi (Club Brugge), Preben Larsen en Arnor Gudjohnson (Lokeren), Tomasz Radzinski en Jan Koller (Anderlecht), Eric Gerets en Bob Peeters (Lierse), Walter Meeuws en Hans Peter Lehnhoff (Antwerp) maar ook aan vaak vergeten voetballers als Didier Segers (Antwerp), Dirk Huysmans (Lierse) en Henk Vos (Standard).

Ruben sprokkelde zijn verhalen niet alleen in de kleedkamers van die illustere clubs, maar trok ook naar Istanboel, IJsland, Polen, Noorwegen, Leverkusen, Monaco en andere plaatsen waar de iconen van toen een nieuwe stek hebben gevonden.  Hij ging ook op café en daalde zelfs af in een koolmijn. Altijd op zoek naar roemrijke herinneringen én authentieke getuigenissen over het leven na het voetbal.

'Grote namen of niet, het belangrijkste blijft uiteindelijk toch het verhaal dat iemand te vertellen heeft' - Ruben Van Gucht

'De grote uitdaging van deze tweede reeks was om evenveel straffe getuigenissen te vinden als in het eerste seizoen', zegt Ruben Van Gucht. 'Maar ik denk dat we daar zeker in geslaagd zijn. Door het succes van de eerste reeks hebben we nog meer grote namen kunnen overtuigen om mee te werken aan deze vervolgreeks. Maar grote namen of niet, het belangrijkste blijft uiteindelijk toch het verhaal dat iemand te vertellen heeft. Wat tijdens de eerste reeks al bleek, wordt ook in deze tweede serie bevestigd: voetballers zijn ook maar mensen, die ondanks roem en succes net als iedereen kunnen worden getroffen door problemen en tegenslag. Het is fijn om terug te blikken op hun sportieve hoogtepunten, maar wat mij toch het meest fascineert, dat zijn de mensen achter de voetballers.'

Aflevering 1 – Club Brugge 1992 (maandag 20 februari)
Club Brugge beleefde begin jaren '90 topjaren. Blauwzwart vierde zijn 100-jarig bestaan en met de komst van Hugo Broos veroverde het twee titels, twee bekers en twee supercups. Precies 25 jaar later brengt Ruben Van Gucht vier sterkhouders van toen terug naar het Jan Breydel stadion, de plaats waar herinneringen voor het rapen liggen, de plaats waar ze samen geschiedenis schreven. Franky Van der Elst, Rene Verheyen, Lorenzo Staelens en Foeke Booy nemen plaats rond de tafel om te praten over heden en verleden. Daarnaast zijn er ook portretten van Daniel Amokachi en Vital Borkelmans.

'De Kleedkamer' is een programma van Deklat Binnen voor Canvas.

'De Kleedkamer', vanaf maandag 20 februari om 21.15 uur op Canvas.

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Radio2 op VRT 1: WinWin
    Ziggy en de Zootram