Nieuw op Canvas: 'Strafpleiters' met Gilles De Coster

zondag 5 november 2017

'Strafpleiters' is een zesdelige human-interest reeks waarin acht strafpleiters openhartig vertellen over hun vak en hoe ze proberen overeind te blijven in een alsmaar radicaler klimaat van terreur, hypermedia en spektakelprocessen.

Interviewer Gilles De Coster peilt naar de impact van ons woelig tijdsgewricht op het leven en werk van de strafpleiters. De biecht van de mens achter het pleidooi in zes thematische afleveringen.

De acht strafpleiters zijn:

- Nathalie Buisseret, bekend van o.a. de zaak van de Delhaize-zuurgooier
- Walter Damen, bekend van o.a. de zaak rond Sharia4Belgium
- Jan De Man, bekend van o.a. de zaak over Jonathan Jacob
- Abderrahim Lahlali, bekend van o.a. de racisme-aanklacht tegen Bart De Wever
- Sven Mary, bekend van o.a. de zaak rond Salah Abdeslam
- Joris Van Cauter, bekend van o.a. de zaak van de Aquino’s
- Katrien Van der Straeten, bekend van o.a. de zaak van de parachutemoord
- Nina Van Eeckhaut, bekend van o.a. de zaak over Kim De Gelder

'Ik ben heel blij dat ik dit programma mag maken. Het is deels een terugkeer naar mijn roots, het interviewen, en deels een avontuur in een mij onbekende maar fascinerende wereld. Ik heb een geprivilegieerde kijk gekregen op het ongewone en ongemeen boeiende leven van strafpleiters. Hoe zij leven voor hun job, en hoe die passie hen ook confronteert met de donkere kant van de maatschappij en hun eigen geweten.  Het was heerlijk om diepgaande gesprekken te voeren met mensen die van het woord hun vak hebben gemaakt. En ik ben opgetogen met het resultaat: een inkijk in de wereld van acht vooraanstaande strafpleiters.' - Gilles De Coster

Vedetten en underdogs
'Strafpleiters' zijn controversieel en moeilijk te vatten. We kennen ze als de vedetten van het strafproces, maar ook als de underdogs van Justitie. Ze laveren tussen beroepsgeheim en lekken uit het dossier, ze zijn mediaspelers en speelbal van de media. Daders verdedigen ze met even veel vuur als slachtoffers. Zelfs bij de gruwelijkste misdaad vechten ze voor de rechten van de beklaagde, want de juridische procedure is heilig. 'Strafpleiters' lijken bereid het onverdedigbare te verdedigen.

Imagoprobleem
'We worstelen met een imagoprobleem: veel mensen hebben een negatief oordeel over ons, weinig mensen weten wat onze job precies inhoudt.' Het was de klacht die de strafpleiters het felst ventileerden tijdens voorbereidende gesprekken. Het is het uitgangspunt geworden van deze Canvas-reeks. Acht ‘misdaadadvocaten’ vertellen hoe ze hun job beleven, hoe ze omspringen met de morele en juridische dilemma’s waarmee ze worden geconfronteerd in dagelijkse dossiers en spraakmakende processen.

De mens onder de toga
In de gesprekken steekt bijzondere aandacht voor de mens onder de toga: de ups, de downs, de adrenaline en de burnout. De thema’s hebben ook een actuele dimensie, want strafpleiters zijn bevoorrechte getuigen van de tijdgeest. In een tijdperk van terreur, repressie en justitiehervormingen staan de strafpleiters voor nieuwe uitdagingen. In een steeds radicaler klimaat van misdaad, mediahype en onderlinge concurrentie trachten ze overeind te blijven. Met de publieke opinie als volksjury, die online haar vonnis velt.

Het woord is aan de generatie-na-Vermassen.

Aflevering 1: Slachtoffers en daders – maandag 6 november
'Blijf weg van ons, als het kan!'
'Slechts drie op de tien strafpleiters zijn echt goed in hun job.'
'Het is erg om te zeggen, maar je geraakt gewend aan de gruwel.'

In de eerste aflevering peilt Gilles De Coster naar de relatie tussen strafpleiter en cliënt. Zijn alle strafpleiters even goed? Van welke cliënten zijn strafpleiters zelf bang? Hoe vertrouw je een mens die een gruweldaad heeft begaan? Hoe gaan strafpleiters om met een schuldige die wordt vrijgesproken, of een onschuldige die wordt veroordeeld?

'Strafpleiters' is een programma van Woestijnvis voor Canvas.

'Strafpleiters', vanaf maandag 6 november om 21.15 uur op Canvas.

'Liefde voor Muziek' - Stan Van Samang (VTM)

Johannes Genard, de energieke frontman van School is Cool, is aan de beurt. Zijn vorige deelname in 2016 was voor hem een grote rollercoaster en ook dit jaar wordt hij op muzikaal vlak weer verwend. K3, Tourist LeMC en Jasper Steverlinck krijgen Johannes muisstil terwijl Clouseau het over een funky boeg gooit. En dan moet de performance van Stan Van Samang nog komen.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Radio2 op VRT 1: WinWin
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Ziggy en de Zootram
    Super Monsters