Nieuw bij VTM: 'De Wensboom'

zondag 1 mei 2016

'Het is ongelofelijk welke wensen kinderen uit hun mouw schudden, ze verbazen me keer op keer. De wensen die zij verzinnen, kunnen volwassen niet bedenken. Ik ben diep geraakt door sommige wensen maar heb anderzijds ook een paar keer goed gelachen, aldus Niels Destadsbader.

Hartverwarmende en verrassende kinderwensen vullen vanaf maandag 2 mei zes weken lang de woonkamers. In het feelgoodprogramma De Wensboom, vervult Niels Destadsbader wensen van kinderen. Die mogen een wens doen voor iemand die heel belangrijk is voor hen.

Niels Destadsbader bezoekt verschillende scholen in Vlaanderen en vraagt er kinderen van 7 tot 12 jaar om hun wensen neer te pennen en op te hangen in de speciale Wensboom. Sommige wensen zijn ontroerend, andere emotioneel. Maar er zijn er ook grappige bij en heel speciale. De wensen zijn heel uiteenlopend maar één ding hebben ze gemeen: een verhaal. Soms is dat een grappige anekdote, soms een aangrijpende gebeurtenis. Eén kind wil dat zijn juf trouwt 'want ze is al 31 jaar', een ander wil familieleden herenigen die mekaar al zeven jaar niet meer gezien hebben.

Wanneer Niels ingaat op het verhaal achter de wens, wordt duidelijk dat kinderen heel erg goed weten waar grote mensen van dromen, mee bezig zijn en waar ze zich zorgen om maken. Maar daar stopt het niet. Voor Niels is geen wens te gek of te moeilijk. Voor de kids is het in spanning afwachten eens zij hun wens ophangen. Magisch zijn dan ook de momenten waarop de gelukkigen het nieuws van Niels krijgen dat ze samen op pad gaan om hun wensen in vervulling te laten gaan. Niels wordt als het ware hun partner in crime.

Een greep uit de wensen van de kids
'Ik wens dat mijn opa een roestvrij stalen been krijgt.'
'Ik wens leuke, coole en hippe sokken voor mijn papa, want hij heeft alleen maar saaie sokken
en in sommige zitten gaten.'
'Ik wens een liefje voor mijn mama.'
'Ik wens dat mijn oma bloemen in de zee mag gooien op de plaats waar opa uitgestrooid werd,
want er is geen graf waar oma langs kan gaan.'
'Ik wens dat mama minder moet werken en meer op de trampoline kan'
'Ik wens dat de vriend van papa in een luchtballon mag, want zijn vrouw is gestorven en zo is
hij dichter bij de hemel.'
'Ik wens dat mijn tante een dikke knuffel van Koen Wauters krijgt.'
'Ik wens dat mijn mama de was niet meer moet doen maar dat ik hem dan kan doen.'
'Ik wens dat mijn pépé eens in het midden van de cinemazaal kan zitten. Hij zit in een rolstoel
en moet altijd op de eerste rij.'
'Ik wens een hek tussen onze tuin en die van de buurvrouw, want zij wordt boos als onze bal
haar bloemen kapot maakt'
'Ik wens dat er pilletjes komen tegen een allergie voor katten, want mijn papa wil een poes
maar hij is allergisch. En wij willen ook een kat.'
'Ik wens een tandem voor oma, want ze is blind aan het worden en kan niet meer alleen
fietsen.'
'Ik wens dat mijn broer voor zijn verjaardag op een varken mag rijden'
'Ik wens een nieuwe mok voor papa, want we krijgen een nieuwe keuken'
'Ik wens voor papa een gebit in de mond'
'Ik wens een straatfeest voor onze nieuwe buren'
'Ik wens dat papa niet meer snurkt'

Aflevering 1 op maandag 2 mei om 20.35 uur
In de eerste aflevering strijkt Niels Destadsbader met zijn Wensboom neer in de Boudewijnschool in Lommel, waar hij toestemming kreeg van de directeur om zijn school voor één dag flink op stelten te zetten. Elk kind heeft wel een wens, en dus mogen alle jongens en meisjes hun mooiste en zotste wensen in de Wensboom hangen. Die wensen zijn erg uiteenlopend. Soms grappig, soms ontroerend, maar één ding hebben ze gemeen: een verhaal. Niels nodigt de kids dan ook uit in zijn boomhut om meer te weten te komen over hun wens.

De eerste stop van 'De Wensboom' levert meteen een heleboel verrassende dromen op. De elfjarige Eva wenst dat haar oma een boeketje rode rozen in de zee mag gooien op de plaats waar haar opa uitgestrooid is. Oma Barbara kan immers geen bloemen op een graf leggen en dat vindt Eva jammer. Daarom wil ze haar oma meenemen naar de plek waar opa Leenderd is uitgestrooid.

Pepijn, 8 jaar, mist zijn beste vriend Yorn enorm. Yorn is twee jaar geleden plots van school veranderd en nu kunnen ze niet meer samen spelen. Maar daar heeft Pepijn een oplossing voor: een rode telefoon met één knop, om in tijden van nood in directe verbinding te staan met zijn beste vriend.

Jorre is op zijn 9 jaar al aan het timmeren aan zijn DJ-carrière. Zijn liefde voor muziek heeft hij van geen vreemden want zijn papa was vroeger een fervente DJ. Jorre heeft zijn vader nooit zien draaien want hij heeft al 20 jaar niet meer op een fuif gestaan. En daar wil Jorre verandering in brengen.

Lieke, 11 jaar, is het oudste meisje in een gezin met 6 kinderen. Zij heeft een wens voor haar papa.

Eddy heeft 3 jaar geleden een hersenbloeding gekregen tijdens het voetballen. Sindsdien heeft hij niet meer op een voetbalplein gestaan en is hij niet meer kunnen gaan werken. Lieke wenst dat haar papa al zijn vrienden van de voetbalclub en het werk nog eens terug kan zien.

'De Wensboom', vanaf maandag 2 mei om 20.35 uur op VTM.

'Liefde voor Muziek' - Stan Van Samang (VTM)

Johannes Genard, de energieke frontman van School is Cool, is aan de beurt. Zijn vorige deelname in 2016 was voor hem een grote rollercoaster en ook dit jaar wordt hij op muzikaal vlak weer verwend. K3, Tourist LeMC en Jasper Steverlinck krijgen Johannes muisstil terwijl Clouseau het over een funky boeg gooit. En dan moet de performance van Stan Van Samang nog komen.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Red Rock
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Mush Mush en de Zwammetjes
    The Good Doctor