Najaar VTM: 'Clan' (aflevering 1!)

zondag 2 september 2012

In het rustige Vredegem maken de vijf zussen Goethals zich klaar voor de begrafenis van Jean-Claude Delcorps. Afscheid nemen van echtgenoot Jean-Claude valt Goedele zwaar.

Maar de nerveuze en oncomfortabele houding van Eva, Veerle, Birgit en Rebekka verraden een minder aimabele band met de schoonbroer.

Een paar kilometer verderop in het verzekeringskantoor 'Dewitt & Zonen', proberen Thomas en Mathias Dewitt hun familiebedrijf uit de brand te slepen. Ze krijgen van de verzekeringscontrole een deadline opgesolferd om hun licentie te behouden. Maar daarvoor staat de uitbetaling van de levensverzekering van Delcorps in de weg. Door de dubieuze doodsoorzaak van hun overleden klant gaan ze op onderzoek uit.

Wanneer Dewitt weduwe Goedele aanklampt op de koffietafel, ruiken Eva en Birgit meteen onraad. In het café aan de overkant papt een niets vermoedende Rebekka aan met Mathias die ze voor begrafenisondernemer houdt, terwijl Thomas de zussen Eva en Birgit ondervraagt over hun mysterieuze schoonbroer.

De afgelopen eindejaarsfeesten van de Goethalsen counteren de sympathieke antwoorden op de vragen van de verzekeringsagent. Jean-Claude blijkt een klootzak grand cru te zijn. De vier zussen beklagen zich het lot van Goedele en de laatste flessen na middernacht doen Eva en Birgit fantaseren over de meest rampzalige ongelukken die hun schoonbroer zou kunnen overkomen.

Daags na de begrafenis staan de broers aan de deur van Goedele, de begunstigde van de levensverzekering. Thomas is zijn klopjacht op de zwarte weduwe begonnen en gaat zijn boekje te buiten. De hometrainer van Jean-Claude trekt de aandacht van de verzekeringsagenten. Een blik in het verleden weerlegt Goedele’s goedgelovigheid als blijkt dat zijn fitnessapparaat slechts een dekmantel was voor een perverse hobby. De oprechte verhalen van de weduwe bevestigen haar naïviteit ten opzichte van Jean-Claude’s slechte inborst.

Minder naïef blijken de vier schoonzussen te zijn, die halsoverkop een crisisbijeenkomst plannen. Ze zitten met een alibiprobleem, persoonlijke motieven, een gewetenskwestie tegenover hun nietsvermoedende zus Goedele, én sporen die kunnen leiden naar... hun geheime moordcomplot op schoonbroer 'De Kloot'.

'Clan', vanaf maandag 3 september om 21.30 uur op vtm.

DOSSIER: Najaar 2012: alle plannen, alle zenders!

volledig dossier
vtmclan

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Kapot gaan
    Echte Verhalen: De Buurtpolitie