Najaar Eén: fictieserie 'Rang 1' van start op 27 oktober

dinsdag 11 oktober 2011

Vanaf 27 oktober verwent Eén de kijkers iedere donderdag met een aflevering van de nieuwe dertiendelige fictiereeks 'Rang 1'. Vic De Wachter, Gilda De Bal, Tom Van Bauwel, Lotte Pinoy en Evelien Bosmans spelen de hoofdrollen in een verhaal over een gewoon gezin dat tegen ieders verwachtingen in de lotto wint. Iedereen gelukkig uiteraard, tot de gezinsleden geconfronteerd worden met problemen die ze zelfs met zoveel geld niet kunnen oplossen.

De grote pot winnen met de lotto, het spreekt tot ieders verbeelding. Allemaal hebben we ooit al nagedacht over wat we zouden doen met zoveel geld. Zou het leven niet veel gemakkelijker zijn? Neemt geld niet alle zorgen weg? Helaas blijft het voor de meeste van ons bij fantaseren.

Maar niet voor de familie Sterckx. Wilfried (Vic De Wachter) en Paula (Gilda De Bal) spelen samen met hun drie kinderen Rebecca (Lotte Pinoy), Chris (Tom Van Bauwel) en Nicky (Evelien Bosmans) al jaren op de lotto. Op de negende verjaardag van haar kleindochter Dora (Noor Ben Taouet) komt Paula op het idee om een oude familietraditie van onder het stof te halen en nog eens samen met de familie een formulier in te vullen. Haar man Wilfried, zoon Chris en zijn vrouw Lydia (Kristine Van pellicom), dochter Becca en dochter Nicky spelen mee. Met resultaat, want de familie Sterckx heeft zes juiste cijfers op haar lottoformulier staan. Ze zijn de enige winnaars in 'Rang 1' en winnen de jackpot.

De lottowinst geeft Wilfried en Paula, die al jaren samen een brasserie uitbaten, de kans om aan een nieuw hoofdstuk in hun leven te beginnen. Ze laten de brasserie achter en trekken samen naar Spanje. Dochter Becca, een alleenstaande moeder, kan de kantoorjob opzeggen die ze met tegenzin doet en een nieuwe professionele weg inslaan. En jongste dochter Nicky, die niet op kot mocht omdat ze zelf in Leuven woont, kan en mag eindelijk op eigen benen staan. Zoon Chris houdt zich afzijdig bij de lottowinst; hij lijkt iets anders aan zijn hoofd te hebben.

Iedereen gelukkig, zo lijkt het, tot de gezinsleden botsen op moeilijkheden die ze niet met geld kunnen oplossen. Ze worden gedwongen hun leven te herevalueren en stil te staan bij wat echt belangrijk is: liefde, familie, eigen identiteit, creativiteit en gezondheid.

De personages in 'Rang 1' krijgen door hun lottowinst de tijd om stil te staan bij het traject dat ze tot nu toe hebben afgelegd, en om vooruit te kijken en te dromen. Om dan te beseffen dat datgene wat hun leven echt kan veranderen, van binnenuit moet komen. 'Rang 1' gaat over ontplooiing, over de zoektocht naar een lotsbestemming. De personages proberen vat te krijgen op hun leven en ontdekken dat het helpt als je af en toe je hoofd op iemands schouder kunt leggen.

Rang 1 telt dertien afleveringen van 45 minuten.

'Rang 1', vanaf donderdag 27 oktober om 21.15 uur op Eén.

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

VRT NWS journaal 19u
    Sporza: Europees voetbalmagazine