'Koning van de Wereld': interview met Carry Goossens

maandag 10 december 2007

Een opvallende acteerprestatie in de gloednieuwe VTM-reeks "Koning van de wereld" wordt geleverd door Carry Goossens. Naast zijn alom bekende rollen van Jef en Oscar maakt deze bekende acteur nu zijn opwachting in een dramareeks.

Tijdens de officiële persvoorstelling in maart 2006 had TV-Visie een uitgebreide babbel met Carry over deze reeks. “Ik ben blij dat ik de kans krijg om aan dit project een keertje mee te werken. Het publiek verdeelt de mensen, die op het scherm komen, graag in vakjes. Altijd heb ik gezegd dat ik graag komedie speel, maar dat ik geen komisch acteur ben. Voor mijn persoonlijk beroepsmatig evenwicht is de rol van Miel in “Koning Van De Wereld” een geschenk.”

Tijdens het bekijken van “De koning van de wereld” zien we een andere kant van de acteur Carry Goossens.
Ik vind het heel fijn dat die vraag constant wordt gesteld. Voor mezelf ben ik regisseur Guido Henderickx en VTM dankbaar dat ze me deze kans gaven om hieraan mee te werken. In interviews heb ik altijd gezegd dat ik geen komiek ben. Ik ben een acteur, die goed functioneert in het komische werk. Dat betekent nog altijd iets anders. Als acteur is het daarentegen mooi om eens een ander domein van je vakgebied te tonen. Het is belangrijk dat je regelmatig een vorm van evenwicht hebt in je professioneel werk.

Is er dan zo’n zware Oscar- en Jefstempel op je werk?
(knikt instemmend ja). Vlaanderen verdeelt de mensen, die op het scherm komen heel graag in vakjes. Men heeft mij altijd zo omschreven als “De Komiek”. Ik ben geen komiek. Ik ben een acteur, die graag komedie doet. Oscar en Jef zijn fantastische rollen. In Engeland acteren jonge acteur vaak eerst in een komediestuk vooraleer ze in een serieus stuk hun opwachting maken. Dit principe zou meer moeten gebeuren in Vlaanderen. In “Koning Van De Wereld” zie je ook Mark Verstraete, alias Jef uit De Kotmadam. Binnenin het jargon is dit één van de meerwaardes van de reeks. Als het dan meevalt, maakt men daar ook geen punt meer van. Wanneer men echter vanuit productiemiddens mensen al gaat vastpinnen op een bepaalde stijl, heb je wel een problemen. Het zijn net deze projecten, die een kans geven aan acteurs zoals Mark en mezelf.

Moet je jezelf dan bewijzen op dit vlak?
Ik had heel veel succes met Oscar en Jef. Meer kan je niet krijgen in Vlaanderen. Daar ben ik meer dan realistisch in. Je hebt echter vroeger nooit een beroepskeuze gemaakt om als acteur alleen maar Jef en Oscar te spelen. Het zijn fantastische rollen en ik speel die ook heel graag. Daar doe je echter geen drie jaar toneelschool voor. Voor mijn persoonlijk evenwicht is de rol van Miel enorm dankbaar. Als je van tijd tot tijd een rol kan spelen zoals de deze, kleurt het je loopbaan alleen maar. Het kan ergens wel bijdragen dat mensen die fan zijn van een acteur in een bepaalde rol ook gaan kijken naar ander acteerwerk.

Wat maakt de rol van Miel zo boeiend?
Het is een mooi verhaal. De vijf tekstbrochures van de afleveringen heb ik in één adem uitgelezen. Aan de andere kant heb ik nu de kans om eens op pellicule te werken. Door jaren aan een stuk door sitcom te spelen, ben ik gewoon om met multi-camera te werken. Hier werken we ook echt samen met een cameraman, die veel ervaring heeft op het gebied van draaien op pellicule. Ik heb hier ook de kans om met een monument uit de Vlaamse filmwereld samen te werken. Vanaf de eerste bespreking op een terrasje in Antwerpen zat het tussen Guido Henderickx en mij goed. De signalen van een goed verhaal en een goede rol hebben mij niet doen twijfelen. Als extraatje kreeg ik er dan nog eens reisje van drie weken naar Cuba bij. Ik ben absoluut geen globetrotter. Om naar Cuba te gaan moest ik negen uur in een vliegtuig zitten. Dat doe ik echt niet voor de lol. Wanneer ik vakantie neem, zit ik het liefst van al in mijn eigen tuin. Die afstand vliegen zou ik nooit voor een persoonlijke vakantie doen.
Loonde het de moeite?
Ach, het leek me wel 39 uur. Het was het meer dan waard. We hebben gefilmd in Oud-Havana. Dan ga je voor jezelf ook een enorme confrontatie aan. Op zulke momenten besef je pas in welk paradijs we hier leven. Vlamingen spreken heel graag met enorm grote woorden. Voor heel Vlamingen is de situatie allemaal van den hond. In Havana worden toeristen begeleid. Dankzij onze samenwerking met het filminstituut, hebben wij mogen filmen op locaties waar geen toerist kan en mag komen. Dan pas ziet je de realiteit van het verhaal.

Koen De Bouw noemde het een heuse expeditie.
Ik geef hem gelijk. Cuba is een land waar een afspraak van vandaag morgen al lang niet meer geldig is. Op de Cubaanse autostrade moet je al een geroutineerde chauffeur zijn. Je hebt daar immers een autostrade zonder licht, waar je mensen te paard en met de fiets tegenkomt.

[grotewedstrijd]

Wat is de kracht van “Koning Van De Wereld”?
In de eerste plaats is het een Vlaams verhaal van een Vlaamse jongen, die buiten z’n grenzen breekt. Hij staat op het punt om door te breken en wordt met dingen geconfronteerd, die hij niet aan kan. Het “Omkoopschandaal” uit het voetbal, gebeurde 50 jaar geleden ook. Corruptie en dopinggebruik was nooit weg. Het is een alom herkenbaar verhaal waarvan ik hoop dat de kijker mee gaat. Het is goede cinema en geen puur Vlaams-Vlaams verhaal.

'Koning van de Wereld', vanaf woensdag 12 december 2007 op VTM.

DOSSIER: Het najaar van 2007

volledig dossier

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Dodo
    Kabouter Plop