Humor, docu en info in het najaar van Canvas
In de televisienajaarsoverzichten die je de afgelopen weken in de verschillende kranten en tijdschriften gepresenteerd kreeg, was er vaak eìeìn grote afwezige en dat was ... Canvas. Naast het feit dat de mannen van Canvas het graag op hun gemak doen, is die extra lange zomer natuurlijk in de eerste plaats een redelijk doorzichtig besparingsmanoeuvre.
Maar die late start heeft ook een ander niet te onderschatten voordeel. Op die manier blijft Canvas uit de buurt van de grote bulk aan najaarspersconferenties en krijgt de zender voluit de kans ons te presenteren zoals we zijn: het behoorlijk eigenzinnige inhoudelijke alternatief.
Wie onbevangen naar het aanbod voor het najaar kijkt, zal allicht een aantal dingen opmerken:
Canvas kijkt meer dan ooit gretig naar de wereld en gaat daarbij op zoek naar onderwerpen die de mensen bezighouden of aanbelangen. Elke dag biedt Canvas een verrassend informatieve blik op de actualiteit in 'Terzake' en in 'Reyers Laat', de opvolger van 'Phara'.
'De slag om Brussel' verkent de regelgeving van de Europese Unie. Een documentair tweeluik gaat na hoe het gesteld is met de biodiversiteit in België. In 'Wildcard Myanmar' bekijkt Ramsey Nasr samen met geneeskundestudenten de gezondheidszorg in Myanmar. In 'Brazilië voor beginnners' gaan tien Belgen op zoek naar de ziel van de Zuid-Amerikaanse grootmacht in wording. En in 'Zeven dagen jong' verkent Phara de Aguirre de leefwereld van de jeugd van tegenwoordig.
Canvas ‘kijkt’ niet alleen naar de wereld, maar tracht er ook midden in te staan. De afgelopen vier jaar heeft Canvas een stevige inspanning geleverd om eigenzinnige Vlaamse humor op de kaart te zetten. Dat deden ze onder meer door de stand-upcomedy weg te halen uit rokerige achterzaaltjes en ze een breder platform te geven. Het kan niemand ontgaan zijn dat de stand-up sindsdien flink in de lift zit en ondertussen ook graag opgepikt wordt door andere zenders.
De afgelopen jaren investeerde Canvas ook in nieuwe creatieve humorreeksen zoals 'Zonde van de zendtijd' en 'Mag ik u kussen?' Dit najaar kunnen we opnieuw twee van die straffe eigen humorseries presenteren. In 'Duts' geeft Herwig Ilegems een geheel nieuwe invulling aan het genre humor. En Hugo Matthysen exploreert in 'Anneliezen' zonder enige schroom zijn vrouwelijke hysterische zelf.
Maar niet alleen met zijn humoraanbod probeert Canvas aan de weg te timmeren. Ook op het vlak van cultuur blijven ze koppig verder bouwen aan zowel een verbredend als een verdiepend aanbod en trachten we een motor te zijn voor innovatie en creativiteit. Met 'De Canvascollectie', 'Belpop', 'Goudvis' en 'Cobra TV' hebben ze gemerkt dat het mogelijk is om een verschil te maken.
En die lijn trekt Canvas dit najaar door: de zender komt terug met 'Belpop', 'Goudvis' en 'Cobra TV', en daarnaast zijn er nieuwe reeksen, zoals 'Paper Trails' (hoogtepunten uit de wereldliteratuur) en 'Vormgevers' (over Belgische stijliconen). In het tweede seizoen van 'Puur Persoonlijk' krijgen acht jonge creatieve documentairemakers de kans om op hoogstpersoonlijke wijze hun verhaal te vertellen. En we hebben ook een aantal documentaire coproducties, zoals 'Tijl Van Limburg' en een kunstdocumentaire over Johan Tahon.
Jeroen Meus is ondertussen een vaste waarde op Canvas en komt dit najaar terug met de derde en voorlopig laatste reeks van 'Plat Preìfeìreì'. Jeroen werkt momenteel al hard aan een creatieve opvolger die eind volgend jaar op antenne moet. Ondertussen werd hij met 'Dagelijkse kost' ook opgepikt door Eeìn, dat de komende maanden eveneens de Canvas- reisreeksen van Jan Leyers programmeert.
We hebben dit najaar nog meer aandacht besteed aan sterke aangekochte programma’s. Uiteraard blijven we het allerbeste bieden op het vlak van buitenlandse documentaires, maar daarnaast zit er dit seizoen ook verrassend veel sterke fictie in het Canvas-aanbod. Met 'True Blood', 'Millennium' en 'The Killing' presenteren we drie absolute topreeksen.
Doordachte samenwerkingen met andere zenders en instellingen worden voortaan nog belangrijker om een stevig en evenwichtig aanbod te blijven garanderen. 'True Blood' kocht Canvas samen met de digitale zender Acht, voor 'De slag om Brussel' gingen ze praten met de collega’s van VPRO en 'Wildcard Myanmar' kwam tot stand in samenwerking met de Universiteit Antwerpen en DGOS.