Dinsdag nieuw op Eén: Adriaan Van den Hoof met 'Normale Mensen'

maandag 1 september 2014

Dit najaar dompelt gastheer Adriaan Van den Hoof bekende Vlamingen in een bad vol normale mensen. In de nieuwe panelshow 'Normale Mensen' bewijzen zijn bekende gasten vanaf 2 september dat de roem hen niet naar het hoofd is gestegen, en dat ze zelf nog een beetje normaal zijn gebleven.

Wie het normaalst is, en normale mensen het best weet in te schatten, wint 'Normale Mensen'.

Zoals de titel doet vermoeden, gaat het programma over mensen in het algemeen, over mensen zoals u en ik. Kortom: over normale mensen. Op het eerste gezicht dan toch, want de normale mensen in het programma hebben stuk voor stuk een niet zo normaal verhaal. Niet in het minst de normale mens van de week. Dat is een genodigde met een bijzonder verhaal, dat doorheen de verschillende rondes van 'Normale Mensen' duidelijk wordt.

In de laatste ronde is het aan de bekende deelnemers om dat verhaal te achterhalen. Maar voor ze die laatste ronde bereiken, moeten ze de normale mensen in alle andere rondes goed inschatten. De ene woont in een heel bijzonder huis, terwijl de andere een kwarteeuw geleden een telefoontje kreeg dat zijn leven vandaag nog altijd bepaalt. En nog iemand anders is per ongeluk wereldberoemd geworden. Wie die rondes het best speelt, verdient procentjes op de schaal van normaliteit. Dus ook het publiek in de studio, allemaal normale mensen uiteraard, krijgt een grote rol in 'Normale Mensen'. Maar normale mensen, bestaan ze wel?

De normale mens van de week
De rode draad tijdens een aflevering is de normale mens van de week. Die gast, die tussen de mensen in het publiek zit, geeft tussen de rondes door tips over een opmerkelijk verhaal. Het panel met het hoogste aantal procentjes op de schaal van normaliteit speelt de finale, waarin ze – tegen elkaar - het opmerkelijke verhaal van de normale mens van de week moeten achterhalen.

De normale rondes

Facebook-ronde
 Adriaan confronteert de mensen in het publiek met hun eigen Facebook-foto’s en/of -statussen, tweets en instagrams.

Buiten de uren
Buiten hun uren doen mensen verschillende activiteiten: wonderlijke verzamelingen aanleggen, een originele hobby of een verrassend bijberoep uitoefenen. Elke week moeten de panels de bijzondere buiten-de-urenactiviteit raden van een normale mens. De panels krijgen verschillende tips van de normale mensen zelf, in korte filmpjes. Het panel dat als eerste raadt waar het om gaat, krijgt procentjes op de schaal van normaliteit.

De meezinger
Deze ronde wordt twee keer gespeeld, één keer door elk panel. De meezinger (Thomas Renders) is iemand die heel expressief meezingt en danst met de muziek die opstaat in zijn auto. De panels moeten uitzoeken welk liedje Thomas heeft opstaan. Terwijl ze naar een filmpje van de meezinger kijken, moeten ze op een radiotoestel met vier kanalen zoeken naar het juiste kanaal.

De man in de straat
In deze ronde moeten de panels inschatten wat normale mensen in de straat antwoorden in een straatinterview. Het zijn altijd dit-of-dat-vragen (ja of nee, meer of minder, juist of niet juist). De vragen zijn bovendien altijd gesteld aan koppels, en ze gaan over heel typische situaties binnen het koppel of het huishouden.

Dit is mijn huis
Alle normale mensen wonen in een huis, maar niet alle huizen zijn normaal. Sommige huizen zijn uniek. In een filmpje beschrijft een bewoner van zo’n bijzonder huis zijn huis, zonder te verklappen wat er dan wel zo bijzonder aan is. Uit de beelden blijkt het al evenmin. De panels moeten daarna raden wat het verhaal is achter het bijzondere huis uit het filmpje.

En toen?
Normale mensen maken soms iets heel bijzonders of onverwachts mee. En dat wordt dan een verhaal dat ze jaren later nog altijd vertellen. In de ronde En toen? vertelt 'Normale Mensen' alleen het begin van die onvergetelijke verhalen. En dan is het aan de panels om te achterhalen hoe het verhaal in kwestie afloopt.

Dilemma's/levensvragen
Het publiek in de studio speelt een belangrijke rol in 'Normale Mensen'. Voor de opname begint, krijgt iedereen drie dilemma’s waaruit ze moeten kiezen of drie levensvragen die ze moeten beantwoorden. De dilemma’s en levensvragen in kwestie zijn typische situaties uit het dagelijks leven, waar iedereen wel eens mee te maken heeft. Tijdens het programma zelf moeten de panels het publiek zo goed mogelijk inschatten.

De ronde van... (de normale mens van de week)
Na de laatste ronde telt Adriaan de procentjes op en weten we welk panel de meeste procentjes op de schaal van normaliteit heeft en dus het normaalst is. Dat panel speelt De ronde van … (de normale mensen van de week).

Tijdens het programma praat Adriaan kort met de normale mens van de week. In die gesprekjes geeft hij of zij tips over zichzelf, waarmee de leden van het winnende team – tegen elkaar – het verhaal van de normale mens van de week moeten achterhalen. Wie als eerste raadt wat het verhaal is, wint en heeft daarmee bewezen dat hij/zij de normaalste is.

Aflevering 1
Marcel Vanthilt en Evi Hanssen - Christoff en Bart Peeters

'Normale Mensen', vanaf dinsdag 2 september om 20.40 uur op Eén.

DOSSIER: Najaar 2014: alle plannen, alle zenders! (BE)

volledig dossier

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Thuis
    Murdoch Mysteries
    De Avondshow met Arjen Lubach
    Matthäus Passion