Catherine Moerkerke presenteert 'Succesrijk!' over topondernemers in Vlaanderen

maandag 22 oktober 2018

In 'Succesrijk! Topondernemers in Vlaanderen' kijkt Cathérine Moerkerke maandenlang mee in het leven van een aantal Vlaamse topondernemers, zowel professioneel als privé.

Samen hebben de vijf een vermogen van bijna 1 miljard euro. Moet je een killerinstinct hebben om het te maken? Wat doen macht en aanzien met hen? Hoe sturen ze hun miljoenenbedrijven? En vooral: waarom blijven ze werken, terwijl ze eigenlijk allang binnen zijn? In een reeks van zes afleveringen volgt Cathérine ondernemer Bart Verhaeghe, bouwpromotor Bart Versluys, schoenenkoning Wouter Torfs, industrieel Vic Swerts en scheepvaarterfgename Virginie Saverys.

Aflevering 1 op dinsdag 23 oktober
'Geld op een rekening is saai, je moet daar iets mee doeni', dat is het credo van Bart Versluys, 49 en de grootste projectontwikkelaar van de Belgische kust. Groep Versluys heeft al meer dan 700 gebouwen gebouwd. Cathérine Moerkerke ontmoet Bart Versluys voor het eerst in zijn villa in Knokke Zoute. Aan elke muur hangt een schilderij of kunstwerk van onschatbare waarde. 'Ik ben een grote liefhebber van James Ensor', vertelt Versluys bij één van zijn peperdure schilderijen. 'Ik was 17 toen ik mijn eerste ets van Ensor kocht. Ik had na mijn uren zo'n 100.000 Belgische frank verdiend en stapte naar de galerij waar ik het werkje zag hangen. De galerijhouder was ietwat verbouwereerd, maar ik stapte buiten met mijn eerste kunstwerkje. Ik wist dat het een goede investering was. Ik doe het nooit meer weg. Waar het hangt? Het hangt nu op het toilet', aldus Versluys.

In Turnhout gaat Cathérine op bezoek bij Soudal, de onderneming die één van de wereldspelers is op het vlak van siliconen-en lijmproducten. Soudal is het levenswerk van de 78-jarige Vic Swerts. 'Ik begon ooit in een magazijntje in Antwerpen met 2 andere medewerkers', vertelt Swerts. Vandaag stelt Soudal wereldwijd meer dan 3000 mensen te werk. Swerts heeft de dagelijkse leiding van zijn bedrijf uit handen gegeven aan zijn directie, maar als de patron in huis is, heeft iedereen dat geweten. 'Komaan mannekes, niet babbelen, werken', gekscheert Swerts terwijl hij Cathérine meeneemt op zijn ronde doorheen de fabriek. Cathérine is er ook bij wanneer Swerts een directiemeeting leidt. De eigenaar houdt ervan om iedereen scherp te houden. Wanneer hij een vraag stelt waar niet meteen een antwoord op komt, komt hij helemaal op dreef. 'Plezant hé. Twaalf verstandige mannen bij elkaar, maar niemand 'wèt 't', klinkt het in onvervalst Kempisch.

Tot slot volgt Cathérine ook Bart Verhaeghe, bekend van Uplace, eigenaar van Club Brugge en sterke man binnen de voetbalbond. Verhaeghe neemt onder andere Cathérine mee naar Tubbeke, op het ogenblik dat de Rode Duivels daar samen komen voor hun wedstrijd tegen IJsland en Schotland. Het is de eerste keer na het WK dat Verhaeghe Roberto Martinez en zijn staf terugziet voor een nagesprek. Uitzonderlijk mag de camera bij die debriefing aanwezig zijn.

'Succesrijk! Topondernemers in Vlaanderen', dinsdag 23 oktober om 21.40 uur bij VTM.

'Liefde voor Muziek' - Susan & Freek (VTM)

Vandaag staat het charmantste koppel uit Nederland centraal: Suzan & Freek. Bij hun vorige deelname in 2022 wisten ze menig Vlaams hart te veroveren en ook deze keer leggen ze hun ziel bloot. In ruil voor zoveel openheid krijgen ze wondermooie versies van hun nummers te horen die hen meermaals tot tranen toe weten te ontroeren.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Thuis
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Terzake
    VRT NWS journaal met VGT