Canvas wordt crossmediaal merk mét meer aandacht voor jongeren
Vanaf april volgend jaar wordt gestart met het nieuwe Canvas. De naam Canvas, een ijzersterk merk, blijft en men is nu volop bezig met de invulling van de zender.
Elk nu bestaand Canvasprogramma wordt geëvalueerd. 'We willen van Canvas een passionele zender maken', zegt kersvers netmanager Paul Peyskens (foto), 'ook vrouwvriendelijker met minder testosteron'. Digitalisering zal een grote rol spelen en ook wil de zender attractiever zijn voor een jonger publiek, ook 18+ moet de weg naar Canvas vinden.
Canvas daagt dan ook de Vlaamse samenleving uit om zich continu heruit te vinden. Het leven zoals het is telt niet zozeer maar wel het leven zoals het zou kunnen zijn. Er wordt tevens gekeken vanuit andere verrassende invalshoeken naar het gekende en er wordt ingezoomd op het onbegrepene, het onderbelichte, het ongekende.
In het digitale tijdperk kan men alles en iedereen als een bron van inspiratie gebruiken. Canvas zal zich daarom niet als net gedragen, maar als een netwerk. De meerwaardezoeker van weleer is terechtgekomen in een digitale wereld, hij kan overal tegelijk zijn. Canvas moet verbreden, maar niet verwateren en daarom zal Canvas niet langer een lineaire televisiezender, maar wel een crossmediaal merk zijn. Canvas zal dus niet alleen tv-programma’s maken, maar nu ook online content, mobile content, live events, enz.
Centraal in de vernieuwing staan vijf domeinen waarin de zender de referentie voor informatie wil zijn, namelijk nationale en internationale politiek, sport, wetenschappen, ondernemen, kunst en cultuur. 'Nu het plan klaar is', zegt projectleider Elly Vervloet, 'kan men aan het echte werk beginnen'.
Over de programma's werd bevestigd dat 'Reyers Laat' verdwijnt, dat 'Terzake' naar een later uur verhuist en dat er om 20.00 uur een nieuw, ambitieus actualiteitenprogramma zal komen.