Canvas viert 10 jaar 'Villa Politica'

donderdag 2 februari 2012

Op 11 januari 2002 werd de eerste aflevering van 'Villa Politica' uitgezonden. Dat is intussen tien jaar geleden en in die tijd is er veel gebeurd. Op vrijdag 10 februari is het Vlaams Parlement gastheer voor een feestelijke uitzending, waarin wordt teruggeblikt op gedenkwaardige, memorabele en amusante momenten - en het zijn er vele - in het gezelschap van de hoofdrolspelers van toen en nu.

Onder de gasten vermelden we minister-president Kris Peeters, gewezen minister-president en premier Yves Leterme, gewezen minister-president Patrick Dewael en gewezen eurocommissaris Louis Michel, Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans en gewezen kamervoorzitter Herman De Croo. Ook de fractieleiders van het Vlaams Parlement en de Kamer geven present. Het wordt een uitzending waarin er ook mag gelachen worden. De kijker weze gewaarschuwd.

Een korte historiek
'Villa Politica' ging destijds van start op Canvas als een laatavond parlementair duidingsmagazine, met reportages en debatten. Herinnert u zich nog de rubriek Wetstratees, waarin parlementsleden een wetstraatterm kregen voorgeschoteld? Voer voor hilarische momenten. Het programma werd aanvankelijk gepresenteerd door Annemie Nijs. In 2004 werd zij opgevolgd door Kathleen Cools.

In 2005 verhuisde 'Villa Politica' naar Eén en werd het programma op een nieuwe leest geschoeid. Vanaf 9 november werd wekelijks op woensdag het vragenuurtje in het Vlaams Parlement rechtstreeks uitgezonden en op donderdag het vragenuurtje in de Kamer. Voor de presentatie zorgden Guy Janssens en Linda De Win, die al vanaf het begin achter de schermen meewerkten aan het programma. Zij werden geassisteerd door co-commentatoren, die voor achtergrond en duiding zorgden.

Sinds 2006 is Linda De Win de enige presentator. Zij maakte naam door haar gedreven en snedige stijl en bliksemsnelle interventies om de politici voor de microfoon te halen. In de loop van de voorbij tien jaar kende 'Villa Politica' heel wat memorabele momenten, maar het meest spectaculaire en dramatische was ongetwijfeld de val van de regering Leterme II, op 19 december 2008 live te volgen in 'Villa Politica'. Het leverde de kijker onvergetelijke politieke verslaggeving op en 'Villa Politica' een tweede prijs op de prestigieuze AIB Media Excellence Awards in Londen, in de categorie Best TV Coverage of a Single News Event.

Momenteel wordt 'Villa Politica' nog altijd uitgezonden op woensdag en donderdag om 14.55 u., in principe op Eén, maar uitzonderlijk ook op Canvas. Voor de uitzending op donderdag doet Linda De Win een beroep op bekende commentatoren uit de Wetstraat. De beste momenten van de week worden heruitgezonden in een samenvatting zaterdags na het middagjournaal op Eén.

Eindredacteur van 'Villa Politica' is Pascal Dossche, net als Linda de Win van in het begin betrokken bij het programma.

'Special 10 jaar Villa Politica', vrijdag 10 februari om 21.35 uur op Canvas.

villapolitica

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Radio2 op VRT 1: WinWin
    VRT NWS laat