Annelies Beck wint Grote Prijs Jan Wauters

donderdag 23 november 2017

Tijdens het VRT-taalfeest REYERSTaal in De Somer, in de Rector P. De Somer-aula in Leuven, is Annelies Beck uitgeroepen tot winnaar van de Grote Prijs Jan Wauters 2017.

De VRT-journaliste was de favoriete taalvirtuoos van de jury. Ze omschreven haar als 'een vakvrouw met een uitstekende taalvaardigheid, bijtend als het moet, maar altijd hoffelijk.'

Britt Van Marsenille mocht de Publieksprijs in ontvangst nemen. Voor de tweede Publieksprijs Jan Wauters werden meer dan 6000 stemmen uitgebracht. Een op de drie stemmers koos voor Radio 2-presentatrice Britt Van Marsenille. De jury was lovend: 'Britt is een spontane, vlotte prater met veel empathie en engagement.'

De Grote Prijs Jan Wauters bekroont een Nederlandstalige mediapersoonlijkheid 'die excelleert in het gebruik van het Nederlands, en van wie het taalgebruik getuigt van een uitstekende taalbeheersing en een grote creativiteit.' Met deze prijs wil de VRT de nagedachtenis aan een van haar grootste taalvirtuozen, sportverslaggever Jan Wauters, levend houden.

De jury van de Grote Prijs Jan Wauters werd voorgezeten door Thérèse Wauters, de weduwe van Jan. Thérèse las namens de jury een laudatio voor. De andere juryleden waren Annie Van Avermaet (voormalig directeur van het Instituut voor Levende Talen, KU Leuven), Leo Hellemans (voormalig gedelegeerd bestuurder VRT), Wim Vanseveren (directeur deBuren), Birgit Van Mol (nieuwsanker VTM), Kristof Demasure (woordvoerder SBS Belgium), An De Moor (Talenbeleidcoördinator Odisee & KU Leuven campus Gent en Brussel) en Ruud Hendrickx (taaladviseur VRT).

Waren ook genomineerd voor de Grote Prijs en Publieksprijs Jan Wauters 2017:

Merijn Casteleyn (VTM)
Sander De Keere (Klara)
Ayco Duyster (Radio 1)
Otto-Jan Ham (Canvas en VIER)
Aster Nzeyimana (MNM en Sporza)
Elke Pattyn (VTM)
Marc Van de Looverbosch (VRT)
Peter Van de Veire (MNM en Eén)

De jury motiveerde haar keuze voor winnares Annelies Beck als volgt:

'Als een eigentijdse Alice in Wonderland gaat Annelies de confrontatie aan met een resem figuren van diverse pluimage, ieder met z’n eigen logica, van geleerde prof tot professionele windmaker. Gedreven door eerlijke nieuwsgierigheid en blijvende verwondering, is ze altijd op zoek naar de waarheid en de waarde van fake en ander nieuws - en het verschil daartussen.'

Taaltovenaar
Tijdens de taalavond was het dubbel feest, want jongerenzender MNM maakte tegelijkertijd hun winnaar van de allereerste editie van Taaltovenaar bekend. Taaltovenaar is een initiatief van MNM, Van Dale en VBK België dat jonge mensen uitnodigt om creatief om te gaan met taal. MNM-dj Tom De Cock ging daarbij op zoek naar dé Taaltovenaar: iemand die goochelt met woorden, in de bestelwagen op de E40, tijdens het puntlassen of op heel intellectuele poetry slams. Dit jaar was het de opdracht een zo poëtisch mogelijke zin van exact zes woorden te maken.

Een strenge maar rechtvaardige jury, bestaande uit stand-up comédienne Soe Nsuki, cartooniste Chrostin, VRT-taaladviseur Ruud Hendrickx en Tom De Cock zelf selecteerden uit de inzendingen vier finalisten. Elke finalist moest vanmiddag voor de jury nog een reeks proeven afleggen samen met de andere finalisten, om zijn of haar feeling voor taal te bewijzen. De jury maakte vanavond de winnaar bekend tijdens REYERSTaal in Leuven en op MNM. Bob Van Leeuwen (23), student industriële wetenschappen uit Brugge, kon de jury overtuigen.

Tom De Cock, MNM-dj en presentator Taaltovenaar: 'Taal zit diep in mijn hart. Het is je enige echte wapen in de wereld: wie taalvaardig is, staat sterker. Het is dan ook met grote trots en warmte dat ik al op dag één van deze wedstrijd de wonderlijkste, meest creatieve zeswoordenzinnen zag binnenlopen. Hoewel de drempel toch niet laag was, hebben honderden unieke deelnemers zich van hun meest talige kant laten zien. Studenten, loodgieters en kantoorbedienden. MNM op z’n mooist. Machtig!'

Persbericht VRT

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

The Brokenwood Mysteries
    Mega Mindy