'Albert II': nieuwe prestigieuze fictiereeks op Eén

woensdag 28 augustus 2013

In het Koloniënpaleis in Tervuren, een locatie met koninklijke geschiedenis, werd de nieuwe vijfdelige fictiereeks over ons koningshuis voorgesteld.

'Albert II' is geen documentaire, maar wel een fictiereeks binnen historische krijtlijnen. Albert II laat niet zien wat er gebeurd is, maar hoe het had kunnen gebeuren.

De makers van 'Albert II' hebben zich laten adviseren door Mark Van den Wijngaert, professor hedendaagse geschiedenis en door koningskenner Jan Van den Berghe. 'Albert II' is geen geschiedenis in de echte zin van het woord, maar het verhaal vertoont wel raaklijnen met de geschiedenis. De personages hebben een aantal gelijkenissen met hun naamgenoten, maar hoe ze met elkaar omgaan is en blijft fictie.

Een primeur
'Albert II' begint met de dood van koning Boudewijn in 1993  en de troonsbestijging van koning Albert II. De reeks volgt een aantal belangrijke gebeurtenissen in de koninklijke familie van de voorbije twintig jaar. 'Het is de eerste maal in Vlaanderen', zegt Elly Vervloet, adjunct-manager van Eén, 'dat een reeks gemaakt wordt over de nog levende koninklijke familie. Het was dus zowel voor de makers als de zender een avontuur, maar het resultaat mag gezien worden want 'Albert II' is een mooie, emotionele fictiereeks geworden.'

Topcast
De acteurs voor de serie zijn niet zozeer gekozen om hun fysieke gelijkenissen met de leden van de koninklijke familie, maar om hun kwaliteiten als acteur. Al hebben zij zich wel de trekken en de gelijkenissen van de leden van het koningshuis eigen gemaakt om hen geloofwaardig neer te zetten. Tevens werd er ook gekozen de Franse taal los te laten en de personages vlekkeloos Nederlands te laten praten.

'Albert II' kan rekenen op een sterke cast met Lucas Van den Eynde in de rol van koning Albert II en Veerle Eyckermans als koningin Paola.  Leah Thys geeft schitterend gestalte aan koningin Fabiola en Kris Cuppens is koning Boudewijn. Prins Filip wordt gespeeld door Mathijs F Scheepers en Stefaan Degand is prins Laurent. Hun zus Astrid wordt vertolkt door Ruth Becquart. Ruth Bastiaensen en Lotte Mariën nemen de rollen van de prinsessen Mathilde en Claire voor hun rekening en Wim Lommaert speelt de rol van prins Lorenz. Ludo Busschots vertolkt de rol van Jacques van Ypersele de Strihou, kabinetschef van wijlen koning Boudewijn en koning Albert II. Wim Opbrouck en Valentijn Dhaenens spelen respectievelijk Jean-Luc Dehaene en Guy Verhofstadt en An Miller kruipt in de huid van Delphine Boël.

'Albert II', vanaf zondag 8 september om 21.25 uur op Eén.

Foto: © Roger Mortelmans 2013

DOSSIER: Najaar 2013: alle plannen, alle zenders!

volledig dossier

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Vera
    The Post