Vierde Buitenspeeldag opnieuw zeer succesvol

woensdag 6 april 2011

Woensdagmiddag stond opnieuw helemaal in het teken van buitenspelen en sporten. Kinderzender Nickelodeon organiseerde namelijk voor het vierde jaar op rij de Buitenspeeldag, een initiatief dat op de volle steun kan rekenen van minister van Jeugd Pascal Smet. Over heel Vlaanderen en Brussel organiseerden gemeentebesturen, jeugd- en sportdiensten maar ook buurtbewoners, scholen en verenigingen, honderden activiteiten.

In de aanloop naar de Buitenspeeldag werd ook een oproep gelanceerd naar alle leerkrachten in Vlaanderen om vandaag geen huiswerk te geven zodat kinderen zich zouden kunnen uitleven op deze Buitenspeeldag. Tienduizenden kinderen genoten op die manier onder een stralende lentezon van het grote aanbod. Nickelodeon zette naar goede gewoonte zijn zender en website op zwart en riep alle kinderen op om buiten te gaan spelen en sporten.

De laatste woensdag voor de start van de paasvakantie is ondertussen vaste afspraak geworden voor de Buitenspeeldag. Al vier jaar op rij slaan Nickelodeon en de Vlaamse Overheid die dag de handen in elkaar om kinderen maar ook hun ouders duidelijk te maken dat een gezond evenwicht tussen enerzijds televisiekijken of computeren en anderzijds voldoende bewegen en sporten, heel belangrijk is. Via de Buitenspeeldag willen Nickelodeon en de Vlaamse Overheid kinderen aanmoedigen om hun televisie of computer uit te zetten en buiten te gaan spelen en ravotten.

Ook deze vierde editie kon rekenen op de massale steun van de lokale gemeentebesturen, hierin bijgestaan door de organisaties ISB (Vlaams Instituut voor Sportbeheer en Recreatiebeleid) en VVJ (Vereniging Vlaamse Jeugddiensten en –Consulenten). Over heel Vlaanderen en Brussel werden op die manier honderden activiteiten georganiseerd. Van baseballinitiatie in Helchteren tot ravotten met superhelden in Tienen, een middeleeuwse namiddag in Deurne of de ‘Pretkamjonet’ in Sint-Denijs-Westrem.

Kinderzender Nickelodeon en de website www.nickelodeon.be gingen ook deze keer symbolisch op zwart. Voor één keer dus niet de vertrouwde Nickelodeon programma’s maar wel de oproep om de televisie of computer uit te zetten en buiten te gaan spelen.

“De buitenspeeldag is ondertussen al aan haar vierde editie en het evenement kent een groeiend succes. Ieder jaar nemen nieuwe gemeenten en steden deel aan dit initiatief. Het concept slaat aan, kinderen, jongeren en lokale overheden vinden het belangrijk dat er buiten kan gespeeld worden. Ik vraag dan ook dat de lokale besturen zich samen met ons blijven inzetten om voldoende ruimte te creëren voor kinderen. Ruimte waar kinderen, kind kunnen zijn”, aldus minister van Jeugd Pascal Smet.

nickelodeon

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Amai zeg wauw!
    Wielerclub Wattage