'Peking Express' genomineerd voor GRANDE-award

vrijdag 28 maart 2008

'Peking Express' en presentatrice Roos Van Acker zijn genomineerd voor de eerste GRANDE-award. De lezers van het reismagazine kunnen kiezen en stemmen voor nog vier genomineerden: Fotograaf Dieter Telemans (Troubled waters), Jan Leyers (De weg naar Mekka), Dixie Dansercour voor z'n poolreizen en Martin Heylen (Terug naar Siberië). De uitreiking gebeurt op 29 mei. Stemmen kan nog tot 1 mei.

I

ntussen hebben de racende koppels wel andere zorgen. In de vijfde etappe maken ze voor het eerst kennis met het minder bekende Nicaragua en de Sandinisten. De eerste loodzware beproeving die ze op hun boterham krijgen is de kloof van Somoto, een loodzware wandeltocht die slachtoffers maakt bij de duo's.

Etappe 5: De Kloof van Somoto (Nicaragua) en de guerrilla van de Sandinisten
6 duo's verschijnen aan de start van de eerste etappe in Nicaragua. Een afmattende start-tocht doorheen de Somoto-Canyon laat de deelnemers meteen aan den lijve ondervinden dat de omstandigheden ruiger en harder worden. Meteen blijkt dat niet iedereen daar tegen opgewassen is. Vooral Raymond en Liesbeth, Bruno & Wendy en Loes & Jos lijken deze mentale en fysieke beproeving minder goed te verteren en gaan daar elk op hun manier mee om.

In de kop van de race beginnen Peter & Veronique enerzijds en Dominique en Marion anderzijds, zich te profileren als de meest gedreven Peking Express deelnemers. De enigen die kunnen verhinderen dat zij in de tussentop Esteli opnieuw onderling de proef uitvechten zijn Mark en Marlinde, en die gooien zich dan ook voor 200% in de achtervolging.

Uiteindelijke eindbestemming van deze etappe is het voormalige Sandinistische bolwerk Ocotal, waar met een slotopdracht opnieuw een amulet van 10.000€ te verdienen valt. Voor het duo dat laatst arriveert wacht een minder aangename 'beloning': een tijdstraf bij de start van de volgende eliminatie-etappe.

Tijdens deze eerste dagen in het nieuwe land Nicaragua, dat in weinig opzichten vergelijkbaar is met Mexico, barst de 'Peking Express'-race werkelijk  volledig open....Terwijl sommige koppels zichzelf daardoor overstijgen, staan anderen dan weer op het punt te breken...

Roos Van Acker: 'Aankomst in Nicaragua, 4 vliegtuigen staan er op de luchthaven, weinig toeristen dus. De eerste opdracht voor de koppels is heel erg zwaar: ze ontdekken het ruige Nicaragua door een afmattende canyontocht, die sommige deelnemers zelfs doet twijfelen om verder te gaan. We merkten ook direct hoe recent de laatste guerrillaoorlogen hier zijn. Je ontmoet de Sandinistische strijders gewoon op straat, in gevechtskledij. Wist je trouwens dat de trotse Nicaraguanen beweren dat hun sigaren beter zijn dan de Cu­baanse? Ik heb ze mogen proeven, en inderdaad. niet slecht. Het heeft een leuk idee opgeleverd voor de Peking Expess promo-affiche van dit jaar.'

De Peking-karavaan zal vier weken lang racen door Nicaragua…een land dat uitgeput is na een eeuw strijdgewoel.

De Sandinisten, de dictator-familie Somoza, Ronald Reagan en het Iran-Contra-schandaal... Iedereen associeert Nicaragua met guerrillaoorlogen, ellende, uitzichtloosheid. Weinigen zijn geneigd een bezoekje te brengen aan het tweede armste land van Centraal-Amerika. Na een eeuw van bezetting, dictatuur en gewelddadig verzet, probeert Nicaragua sinds 1979 overeind te krabbelen. Peking Express ontmoette een vermoeide maar warme en hoopvolle bevolking. Voor velen is Sandino, die begin jaren '30 het land bevrijdde van de Amerikanen, nog steeds de allergrootste held. Tot vandaag dragen de Sandinisten trots hun gevechtskledij en scanderen ze de leuze van de Revolutie.

De koppels trekken door de rotsachtige canyons waar de rebellen zich schuil hielden, ze ontdekken de prachtige koloniale steden, de vulkaanlandschappen, de bananenplantages op het schilderachtige eiland Ometepe maar ook de straatarme cowboys die hun geluk zoeken in de verlaten goudmijnen van La Libertad.

Wie begrijpt de eeuwenoude verleidingsdansen van de mensen in Masaya? Hoe rooi je bananen en bestuur je een ossenkar? Wie rolt de beste sigaren? Wie haalt het meeste goud uit de goudmijn? Welke koppels overleven de guerrillaroute in de Canyon van Somoto?

'Peking Express: De Revolutieroute', maandag om 21.30 uur op VT4.

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Villa Politica
    Tik Tak