Boete voor 'De Grote Koffie Van de Veire Ochtendshow'
De monitoring van de radio- en televisieuitzendingen door de Vlaamse Regulator voor de Media bracht enkele nieuwe inbreuken op het Mediadecreet aan het licht. De Regulator legt MNM een boete van 7.500 euro op voor de 'De Grote Koffie van de Veire Ochtendshow', JIM wordt een boete van 5.000 euro opgelegd voor het niet naleven van de bepalingen met betrekking tot productplaatsing.
Opening Starbucks-vestiging Antwerpen
Op 24 februari zond MNM 'De Grote Koffie Van de Veire Ochtendshow' uit. In het programma werd ruime aandacht besteed aan de officiële opening van de Starbucks-vestiging in het Centraal Station van Antwerpen. Tijdens de drie uur durende uitzending werd Starbucks meermaals vermeld (23x), werden gesprekken gevoerd met medewerkers van de nieuwe vestiging en werd live verslag uitgebracht van de officiële opening.
Het Mediadecreet stelt dat commerciële communicatie duidelijk herkenbaar moet zijn. Door het integreren en verweven van de aandacht voor Starbucks in het radioprogramma, wordt niet voldaan aan deze bepaling. De Regulator merkt op dat het herhaaldelijk en in positieve zin vermelden van merknamen in programma’s het publiek kan aanzetten tot aankoop. Gelet op de zeer ernstige aard van de inbreuk legt de Regulator een boete van 7.500 euro op.
Productplaatsing modezaak 'Sissy-Boy'
Op 21 oktober 2009 werd in het JIM-programma 'Spotlight' een rubriek uitgezonden rond de modezaak 'Sissy-Boy'. De modezaak werd uitsluitend op een aantrekkelijke wijze in beeld gebracht, ook de begeleidende commentaarstem sprak enkel in lovende en aanprijzende bewoordingen. De modezaak werd shopsensatie, fantastisch, uniek, pracht, heerlijk, verwennerij,... genoemd. Door het op die manier aanprijzen van de modezaak overschrijdt de omroeporganisatie de limieten van de aandacht die in het geval van productplaatsing aan het product in kwestie mag worden besteed. Waar het Mediadecreet stelt dat geen overmatige aandacht mag worden besteed aan de desbetreffende producten, is de Regulator van oordeel dat hier zeker sprake is van buitensporige aandacht voor de modezaak. De zuiver promotionele voorstelling van 'Sissy-Boy' vormt een rechtstreekse aansporing tot het bezoeken van de zaak, zo besluit de Regulator.
Voor deze inbreuk wordt JIM een administratieve geldboete van 5.000 euro opgelegd.