VMMa moet besparen van Roularta
De Vlaamse Media Maatschappij moet besparen, dat lezen we tenminste tussen de lijntjes van een interview met Roularta-baas Rik De Nolf in De Standaard. De Nolf brengt het subtiel aan: de VMMa moet 'verstandig programmeren' en 'als de inkomsten niet volgen, komen er best ook geen grote prestigieuze projecten'.
R
oularta bezit 50 procent van de aandelen van VMMa, de Persgroep is de andere aandeelhouder. De Roeselaarse mediagroep zag zijn winst met 15 procent dalen. De grootste daling kwam er dankzij de audiovisuele tak, de VMMa dus.
De VMMa zelf had het eerste semester een omzetstijging van van 3,3 procent. Ze hadden dit te danken aan de 'fantastische cijfers', volgens De Nolf, door programma's als 'Sara' en 'Mijn Restaurant'. Maar de reclame-inkomsten goeiden niet mee. En, opvallend, de inkomsten uit de belspelletjes daalden. Wel een succes is IWatch, dat al goed is voor enkele miljoenen euro's. Ook JIM-mobile, met zijn 300.000 abonnees en radiozender Q-Music doen de inkomsten stijgen. Daarenboven werd de VMMa-omzet ook gestimuleerd door de overname van 4FM.
De omzet steeg dan misschien, maar het bedrijfsresultaat daalde met bijna een kwart. Deze daling is vooral te wijten aan de hogere programmatiekosten bij de VMMa. Denk maar aan de herprofilering van 2BE en de herstart van 4FM.
De Nolf staat er dan ook op dat de kosten in de tweede jaarhelft onder controle gehouden worden. Opnieuw besparingen dus aan de medialaan te Vilvoorde...
Bron: De Standaard