Nieuw op Eén: 'Last Days' van Lieve Blancquaert

dinsdag 21 augustus 2018

Lieve Blancquaert brengt in nieuwe reportagereeks 'Last Days' een ode aan het leven. 'In 'Last Days' wil ik de vergankelijkheid van het leven en alle emoties die daarbij komen kijken, bespreekbaar maken.'

Na 'Birth Day' en 'Wedding Day' is er nu het laatste deel van het drieluik: 'Last Days'. Fotografe Lieve Blancquaert reist opnieuw de wereld rond om deze keer het einde van ons leven in beeld te brengen.  Hoe we omgaan met ouder worden en de dood verschilt wereldwijd enorm.

Lieve Blancquaert: 'Bij ons is de dood misschien nog altijd een taboe, maar in veel culturen mag er om gelachen worden, of is het zelfs een reden om te feesten.'

Acht afleveringen lang staat Lieve stil bij het leven en de eindigheid ervan. Wie naar de dood durft te kijken, komt uit bij het leven. 'Last Days' is een ode aan dat leven. Geen kommer en kwel, maar verrassende, mooie en pakkende verhalen uit alle uithoeken van de wereld.

Zo ontdekt Lieve hoe ze 100 jaar kan worden op het Japanse eiland Okinawa, trekt ze naar Ghana waar ze elkaar beconcurreren met de grootste en duurste begrafenissen, bezoekt ze het kitscherige seniorendorp Sun City in Arizona, volgt ze van dichtbij hoe ze de doden terug opgraven en aankleden in Sulawesi, bouwt ze een feestje samen met de doden op een kerkhof in Mexico, waagt ze zich op de brandstapels in India, laat ze zich inspireren door de verhalen van oude Cubanen, en neemt ze een kijkje achter de schermen van een grote begrafenisonderneming in België.

Eén zekerheid in het leven
Er is maar één zekerheid in ons leven, en dat is dat we op een dag zullen sterven.  Hoe we daarmee omgaan, verschilt wereldwijd echter enorm. In 'Last Days' spitst Lieve zich toe op de laatste fase van het leven, telkens op een andere plek in de wereld.

'Last Days', het laatste deel van de trilogie, moet volgens Lieve absoluut verteld worden.  Hoe we omgaan met ouder worden en de dood is een brandend actueel thema dat nog al te vaak wordt doodgezwegen.

Lieve Blancquaert over 'Birth Day' - 'Wedding Day' – 'Last Days':

'Voor mij is dit project altijd een drieluik geweest, één verhaal over de drie grote momenten in een mensenleven: de geboorte, de liefde en de dood. Het begin, het midden en het einde van het leven. De eerste twee delen zijn al verteld, maar de cirkel is pas rond wanneer ook het laatste deel verteld wordt.

Met 'Birth Day' heb ik gezien hoe belangrijk de plaats is waar je geboren wordt, met 'Wedding Day' heb ik ontdekt hoe groot de impact van een huwelijk kan zijn, in 'Last Days' wil ik de vergankelijkheid van het leven en alle emoties die daarbij komen kijken, bespreekbaar maken. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit deel - meer dan ooit - verteld moet worden.'

Ook Lieve is bang om ouder te worden en te sterven. Maar haar reizen en ontmoetingen met ouderen overal ter wereld hebben haar gesterkt: 'Bij ons is de dood misschien nog altijd een taboe, maar in veel culturen mag er om gelachen worden, of is het zelfs een reden tot feesten.'

Naast de televisiereeks brengt Lieve ook een fotoboek uit van 'Last Days', en zal ze -net zoals met 'Birth Day' en 'Wedding Day' - rondtrekken in Vlaanderen met een theatertour over de reeks.

Aflevering 1: Sun City, USA (04/09)
Het grootste seniorendorp in de woestijn van Arizona.

Sun City, gebouwd in 1960, was het allereerste dorp ter wereld exclusief voor 55-plussers.  En met 40.000 inwoners is het nog altijd een van de grootste in zijn soort. Lieve is zelf bijna 55 en behoort dus officieel tot de doelgroep.  Ze vraagt zich af of ze zou passen in een dorp met alleen maar senioren en mengt zich een week lang onder de bewoners.

Lieve wordt op sleeptouw genomen door de hartsvriendinnen Ginger en Barbara, twee kranige oma’s die zich gedragen als pubers en lid zijn van de cheerleadersclub. Ze nemen Lieve mee naar een belangrijke NBA basketbalwedstrijd en gaan op zoek naar een lief op de wekelijkse dansavond. ‘What happens in Sun City, stays in Sun City’; daar komt Lieve snel achter. De dood lijkt hier op het eerste zicht ver weg, maar niets is minder waar. Lieve bezoekt de Alcor Foundation, een bedrijf waar je je voor 200.000 dollar kan laten invriezen om later weer tot leven gewekt te worden. Kers op de taart van haar verblijf is de Miss Senior Arizona verkiezing, een van de grootste evenementen van het jaar.

'Last Days', vanaf 4 september elke dinsdag om 20.40 uur op Eén.

DOSSIER: Najaar 2018: alle plannen, alle zenders! (BE)

volledig dossier

'Liefde voor Muziek' - Stan Van Samang (VTM)

Johannes Genard, de energieke frontman van School is Cool, is aan de beurt. Zijn vorige deelname in 2016 was voor hem een grote rollercoaster en ook dit jaar wordt hij op muzikaal vlak weer verwend. K3, Tourist LeMC en Jasper Steverlinck krijgen Johannes muisstil terwijl Clouseau het over een funky boeg gooit. En dan moet de performance van Stan Van Samang nog komen.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Het weer (middag)
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    DierenDetectives
    VTM Nieuws (13 uur)