Eén brengt sociaal experiment 'De Grote Oversteek'

dinsdag 21 augustus 2007

'De Grote Oversteek' is een achtdelige docuserie over een heel bijzonder sociaal experiment in twee Vlaamse dorpen. De vrouwen van het Limburgse Lafelt zijn bij de vrouwen van Rosmeer gaan wonen. De mannen van Rosmeer woonden diezelfde week bij de mannen van Lafelt.

V

laanderen kreeg zo, één week lang, een mannendorp en een vrouwendorp, in het mooie zuiden van Limburg. Eén week lang moesten de mannen en vrouwen er hun eigen boontjes doppen. De grote oversteek wilde op die manier nagaan of ze probleemloos elkaars plaats en taken konden overnemen. Het is een unieke docureeks geworden over de rolpatronen van mannen en vrouwen. Chris Dusauchoit presenteert en observeert.

In 'De Grote Oversteek' kunnen de kijkers acht weken lang de ontwikkelingen in het mannendorp Lafelt en het vrouwendorp Rosmeer op de voet volgen. Presentator en observator Chris Dusauchoit zal hen vakkundig door alle evoluties en ontwikkelingen in beide dorpen gidsen. Het zijn boeiende en maatschappelijk relevante verhalen over de manier waarop mannen en vrouwen elkaars taken proberen over te nemen: thuis, op het werk of in het verenigingsleven. Hoe anders ze omgaan met kinderen, de kookpotten of het nemen van beslissingen. Dat maakt van 'De Grote Oversteek' een fascinerende battle of the sexes, boordevol emotie, spanning en humor.

Nieuwe mannen en snelle vrouwen?

We denken graag dat het allemaal wel snor zit met de rollenpatronen tegenwoordig. Bestaan die nog wel? Zijn we in 2007 niet allemaal nieuwe mannen en snelle vrouwen? We weten dat vrouwen steeds meer hun mannetje staan op de arbeidsmarkt en hun carrière uitbouwen. Maar anderzijds blijkt uit studies dat mannen anno 2007 niet veel meer doen in het huishouden dan vroeger, toen hun vrouwen nog thuisbleven. In 'De Grote Oversteek' worden al deze bevindingen getoetst aan het dagelijkse leven in de Limburgse buurdorpen Lafelt en Rosmeer. 'Mijn vrouw doet zoveel dat ze minstens door vier mannen vervangen zal moeten worden', zegt Guido Coenegrachts uit Lafelt net voor zijn vrouw Godelieve naar het buurdorp Rosmeer verhuist. Guido, vader van vier kinderen, baat een krantenwinkel uit. Hij neemt met zijn gezin graag deel aan 'De Grote Oversteek' . 'Hoewel ik weet dat ik daarmee fors in mijn vingers snij. Godelieve doet de was en de plas, de tuin, en ze organiseert en regelt in ons gezin écht alles. Ik hou me alleen met de winkel bezig. Er wacht haar mannelijke vervanger uit Rosmeer dus een hoop werk, want ik ben niet van plan om het roer om te gooien.'

'The Week the Women Went'

De Britse openbare omroep BBC werkte rond dezelfde thematiek een programma uit dat 'The Week the Women Went' heette. Voor die documentaire serie werden in het Britse dorpje Harby één week lang de vrouwen weggehaald, om na te gaan of de mannen zonder hulp van de vrouwen het gezins- en dorpsleven draaiend konden houden.

'De Grote Oversteek' gaat een stap verder. Het concept werd uitgediept en versterkt, en aangepast aan de Vlaamse mentaliteit. Het experiment wordt waardevoller en contrastrijker door naast het mannendorp ook een vrouwendorp te creëren waar de vrouwen voor dezelfde uitdagingen komen te staan als de mannen in het mannendorp. Ook het sterke Vlaamse verenigingsleven wordt uitgespeeld, een extra laag die in het Britse programma niet aanwezig was.

Lafelt en Rosmeer

Voor de keuze van de twee dorpen voor 'De Grote Oversteek' heeft de redactie drie maanden lang een driehonderdtal Vlaamse dorpen onderzocht. De Limburgse dorpen Lafelt en Rosmeer zijn uitgekozen omdat het prachtige, authentieke dorpen zijn met een bijzonder gastvrije sfeer.

De inwoners vormen voor dit experiment een ideale mix: er wonen mensen van alle leeftijden, met heel uiteenlopende beroepen en hobby's.

De opnamen van het programma hebben er heel wat losgemaakt. 'We hebben er veel mee geleerd', zeggen de deelnemers. 'Over onszelf, over onze partners en over ons dorp. We zijn elkaar meer gaan waarderen en appreciëren. En sinds 'De Grote Oversteek' komen de mensen uit Lafelt en Rosmeer geregeld samen. Voor een babbel en een pintje, voor een barbecue. Er zijn banden gesmeed voor het leven.'

'De Grote Oversteek' graaft dieper dan clichés als 'Laat hij het eten aanbranden?' of 'Kan zij een toilet ontstoppen?'. Het programma toont of mannen en vrouwen nu echt verschillend denken, organiseren, handelen en zijn. En welke cruciale rol ze spelen in hun gezin en in de gemeenschap waarin ze leven.

Het resultaat is een positief en maatschappelijk relevant project én een boeiend televisieprogramma. 'De Grote Overstee'k is een programma van deMENSEN voor Eén en kadert in het project 'MV United. Perfect in balans.' van de Vlaamse Overheid en in het Europees jaar voor Gelijke Kansen voor Iedereen. Dat project loopt in samenwerking met het Europees Sociaal Fonds, de VRT en Sanoma Magazines.

'De Grote Oversteek', Vanaf maandag 3 september 2007 om 20.40 uur op Eén.

DOSSIER: Het najaar van 2007

volledig dossier

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Thuis
    VRT NWS laat