Proces van O.J. Simpson met Cuba Gooding Jr., John Travolta en David Schwimmer in 'American Crime Story'

zondag 1 mei 2016

Op maandag 2 mei lanceert 2BE de splinternieuwe reeks 'American Crime Story'. De reeks baseert zich op waargebeurde verhalen en behandelt dit seizoen dé rechtszaak van de eeuw in Amerika: het proces van O.J. Simpson.

Oscarwinnaar Cuba Gooding Jr. kruipt in de huid van voormalig American footballspeler O.J. 'The Juice' Simpson tijdens zijn moordzaak. 'American Crime Story' volgt het verhaal uit het boek van advocaat Jeffrey Toobin: 'The Run of His Life: The People v. O.J. Simpson'. Naast Cuba Gooding Jr. maken ook John Travolta en David Schwimmer deel uit van de topcast. De reeks werd geregisseerd door Ryan Murphy ('American Horror Story', 'Glee') in samenwerking met Scott Alexander en Larry Karaszewski.

Regisseur Ryan Murphy: 'In deze serie kiezen we er bewust voor om geen kant te kiezen. We proberen een correct beeld te schetsen van het verloop van de beruchte rechtszaak en wat er zich achter de schermen afspeelde. We willen aantonen hoe een combinatie van overmoed bij de openbare aanklagers, de spitsvondigheid van de verdediging en het bewogen verleden van de LAPD met de zwarte gemeenschap uiteindelijk leidde tot de vrijspraak van O.J. Simpson.'

Het verhaal: de  rechtszaak van de eeuw
Het eerste seizoen van de nieuwe reeks focust zich op het proces van football-legende O.J. Simpson. O.J. Simpson werd wereldnieuws nadat hij in 1994 beschuldigd werd van de brutale moord op zijn ex-vrouw Nicole Brown Simpson en haar goede vriend Ron Goldman. Het proces kreeg een ongeziene hoeveelheid media-aandacht en iedereen vroeg zich af: is O.J. schuldig of niet? Alle bewijslast leek in de richting van O.J. te wijzen, maar mede dankzij de hulp van enkele vooraanstaande advocaten werd hij alsnog vrijgesproken.

Cuba Gooding Jr.: 'Er is een drang om te begrijpen wat er écht gebeurd is en hoe alles in z'n werk ging. Als O.J. de moorden gepleegd heeft, hoe kon je hem dan vrijspreken? Wanneer je de tien afleveringen gezien hebt en je daarna begrijpt hoe de jury tot het verdict gekomen is, dan hebben we onze job goed gedaan.'

Het dream team: 'American Crime Story' brengt topcast samen
'American Crime Story' brengt heel wat grote namen samen. De hoofdrol is voor Oscarwinnaar Cuba Gooding Jr. ('Jerry Maguire'), die O.J. Simpson speelt. Daarnaast duikt ook John Travolta ('Pulp Fiction') op in de serie. Hij is voor het eerst in 37 jaar opnieuw op het kleine scherm te zien als advocaat Robert Shapiro. Shapiro stelde destijds een team samen van topadvocaten – het Dream Team – die de verdediging van de ster op zich namen en een cruciale rol speelden bij het succesvolle verweer van O.J. Simpson.

Het 'Dream Team' bestaat verder uit Robert Kardashian, de ondertussen overleden beste vriend en advocaat van Simpson. David Schwimmer (Friends) dompelt zich onder in het leven van Kardashian.

Johnnie Cochran, gespeeld door Courtney B. Vance ('Terminator Genisys') en F. Lee Bailey, gespeeld door Nathan Lane ('Modern Family') vervolledigen het advocatenteam. Zij namen het op tegen de gedreven openbaar aanklaagster Marcia Clark - Sarah Paulson ('American Horror Story') - met Christian Clemenson ('Boston Legal') als Bill Hodgman aan haar zijde.

David Schwimmer: 'De rechtszaak schetst de teloorgang van een geweldig icoon. Het lijkt wel een Griekse mythe. Daarnaast was het ook de eerste keer in de geschiedenis dat een volledig proces in beeld werd gebracht. Het legde de basis voor roddeljournalistiek en reality-tv.'

Aflevering 1 op maandag 2 mei om 20.35 uur
1994. In de chique wijk van Brentwood in Los Angeles ontdekt een buurman de twee verminkte
lichamen van Nicole Brown Simpson, de ex-vrouw van superster O.J. 'The Juice' Simpson en barman Ron Goldman. Het spoor van de dader leidt de LAPD naar Simpsons huis waar ze bloed terugvinden op zijn witte Ford Bronco. Daarnaast vinden de speurders ook een handschoen die gelinkt kan worden aan de moorden…

Aflevering 2 op maandag 2 mei om 21.40 uur
O.J. Simpson wordt beschuldigd van de dubbele moord. Simpsons advocaat Robert Shapiro krijgt de opdracht om zijn cliënt aan te geven, maar dat blijkt geen sinecure. O.J. wil niet naar de gevangenis en kiest ervoor te vluchten in zijn witte Ford Bronco. De politie zet de achtervolging in. Robert Kardashian vindt een afscheidsbrief en brengt de familie Simpson het slechte nieuws.

'The People vs. O.J. Simpson: American Crime Story', vanaf 2 mei elke maandag een dubbelaflevering op 2BE.

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Lou
    Echte Verhalen: De Buurtpolitie