17 avontuurlijke Vlamingen dingen naar gegeerde titel 'Robinson 2018'

vrijdag 31 augustus 2018

De flamboyante Thomas, strijdvaardige Fré en ex-F16 piloot en meteen ook de oudste deelnemer vervoegen de volledige lijst van survivalkandidaten De strijd om de titel van Robinson 2018 barst vanaf 6 september los op VIER.

Achttien jaar na het allereerste seizoen op het toenmalige VT4 brengt VIER vanaf volgende week de oerversie van 'Expeditie Robinson' terug op het scherm, het meest confronterende survivalprogramma ter wereld. Een halfjaar geleden schreven 2000 Vlamingen zich in voor het meest meedogenloze avontuur uit hun leven. Dit najaar gaan zeventien totaal onbekende Vlamingen van verschillende afkomst 33 dagen lang de bikkelharde strijd aan met zichzelf, elkaar én de natuurelementen op een onbewoond eiland. De inzet? Een geldbedrag van 25.000 euro.

Niet alleen de natuur, de honger en de proeven, maar ook de tegenkandidaten drijven de deelnemers tot het uiterste. Een bikkelharde, maar bloedeerlijke survivalrace waar alles draait rond macht, leiderschap, complotten en intriges.

Frederik (31 - Leuven)
Fré is een burgerlijk ingenieur en als doctorandus aan de KULeuven ontwikkelt hij drones met de vliegtuigtechniek van kolibri’s. Met dat technologisch hoogstandje behaalt Fré zelfs internationale prijzen.  Hij is niet makkelijk van zijn stuk te brengen en de eerste Robinson ter wereld met een beenprothese. Hij ziet zijn handicap niet als een nadeel of beperking, en de meeste mensen onderschatten zijn fysieke mogelijkheden. Hij liep eerder al de dodentocht uit en doet aan internationale wedstrijden muurklimmen waarvoor hij 30 uur per week traint.

Nele (36 - Vlissegem)
Nele neemt nooit tijd voor zichzelf en heeft energie te veel. Ze is zeven dagen op zeven bezig met het restaurant dat ze samen met haar man uitbaat. Een sociaal leven is bijkomstig en ook haar twee kinderen moeten leven op het ritme van de zaak. Met haar deelname heeft ze een specifiek doel voor ogen: ontdekken hoe  sterk ze nu eigenlijk echt is.

Luc (50 - Kinrooi)
Luc heeft als militair piloot op rust al honderden F16-vluchten op de teller. Hij vliegt nog steeds de wereld rond, maar dan met zakenjets. Ambitie, discipline en competitiegeest zitten in zijn DNA. In de jaren '90 zat hij bij de laatste kandidaten om deel te nemen aan 'Expeditie Robinson', maar hij werd toen helaas niet gecast. Hij liet zijn Robinsondroom nooit los en waagt nu opnieuw zijn kans.

Thomas (28- Antwerpen)
Thomas is een enorm energieke dansleraar met het hart op de tong. Hij is een grote fan van de Hollandse directheid en heeft die helemaal overgenomen sinds hij twee jaar lang in Nederland woonde. . Thomas noemt zichzelf 'een gay met ballen' en wil dat ook bewijzen. 'I’m in it to win, so bring it on', aldus Thomas en hij doet er alles aan om te winnen.  Hij is wel als de dood voor dieren die over hem heen lopen en panisch voor spinnen, dus dat wordt nog een hele uitdaging voor hem.

Jonas (28, Tildonk)
Jonas is geboren in Madagaskar en werd als driejarige jongen geadopteerd door een gezin uit Leuven. Hij ging al meermaals terug naar Madagaskar en gaf er onder meer  3,5 maand les in een school in het dorp waar hij als peuter werd gevonden. Jonas vat graag de koe bij de horens en kan met iedereen goed overweg.Hij werkt als IT headhunter en voetbalt bij de plaatselijke club. Hij kan naar eigen zeggen zeer goed overleven op een eiland omdat hij heel goed tegen de zon en uitdroging kan en ALLES eet . Zo at hij in de junlge van Madagaskar al slangen en apen.

Emilie (27 - Beveren)
Emilie is make-upartieste, een tikkeltje sportief, maar ze houdt toch vooral van slapen en eten. Ze haat clichés en alles wat Emilie doet, doet ze met passie of helemaal niet.  Altijd en overal is ze zichzelf, al beseft ze dat misschien beter af en toe eerst eens nadenkt vooraleer ze iets zegt. Hopelijk heeft Emilie nog geen spijt van haar 'Expeditie Robinson'-deelname.

Info over de andere kandidaten lees je HIER en HIER.

'Expeditie Robinson', vanaf 6 september elke donderdag om 20.35 uur bij VIER.

DOSSIER: Najaar 2018: alle plannen, alle zenders! (BE)

volledig dossier

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Joanna Lumley's Britain
    Radio 1: De wereld vandaag