'Katarakt' zorgt voor meer toeristen in Haspengouw
Dat de succesvolle televisieserie de Limburgse regio Haspengouw geen windeieren heeft gelegd, was al langer duidelijk, maar nu is onderzocht hoe groot de impact van de serie precies was. Het aantal toeristische overnachtingen in de fruitstreek is met de helft gestegen. Bovendien werd ook de helft meer geld gespendeerd.
D
it blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Toerisme Limburg. Bij één op de tien respondenten was 'Katarakt' de aanleiding om op daguitstap naar Haspengouw te gaan en maar liefst zes op de tien respondenten verklaarde dat de serie de soorslag had gegeven om er een heuse vakantie door te brengen. Verder heeft één op drie Vlamingen door de serie een beter beeld gekregen van de regio.
"Zo goed als alle bevraagde toeristen zijn 'redelijk' tot 'zeer tevreden' over de Limburgse fruitstreek," zo horen we weerklinken bij Willy Orlandini, de directeur van Toerisme Limburg. "Ze appreciëren vooral de mooie natuur, de vele fiets- en wandelmogelijkheden, het rijke culturele erfgoed, de streekgastronomie en de gezellige stadjes" luidt het nog.
Het doel van 'Katarakt' is dus bereikt: het programma heeft de naambekendheid van de regio vergroot en het imago van Limburg als vakantiebestemming opgekrikt. Op 7 december start 'De Smaak van De Keyser', een nieuwe serie met deze keer een familie jeneverstokers in de hoofdrol. Ook bij deze serie, waarvan het scenario geschreven werd door Marc Didden en de regie in handen was van Frank Van Passel, verwacht met eenzelfde positief effect.
Bron: De Standaard