Zondag verkiest RKK 'De Grootste Nederlander 2012'

zaterdag 15 december 2012

'RKK Kruispunt TV' blikt terug op het jaar 2012. Een jaar waarin het land in verwarring wordt gebracht door crisis, koopkrachtplaatjes en regeerakkoorden. Maar ook het jaar waarin André Kuipers vanuit de ruimte neerdaalt op aarde.

Epke Zonderland adembenemende kunsten vertoont aan de rekstok en waarin koningin Beatrix respect afdwingt na het ski ongeluk van haar zoon Friso.

In samenwerking met TNS NIPO onderzocht 'RKK Kruispunt TV' welke Nederlander het afgelopen jaar het meeste indruk heeft gemaakt.

De volgende top 3 tekent zich af:

- Andre Kuipers
- Epke Zonderland
- koningin Beatrix

Andre Kuipers vertelt in de uitzending dat hij pas bij terugkomst op aarde besefte hoe enorm veel mensen met hem meeleefden: 'Ik was me daar niet zo van bewust. Ik wist wel dat er veel mensen naar de landing keken, maar niet dat het zo extreem was.'

Een andere hoogvlieger dit jaar Epke Zonderland: 'Ik vind het bijzonder om te horen dat ik een inspiratiebron ben voor andere mensen. Niet alleen in de sport maar ook in het bedrijfsleven. ,Dat is best bijzonder om mee te maken.'

Naast Kuipers en Zonderland blikken zakenvrouw Annemarie van Gaal, schrijfster en filosoof Joke Hermsen, historicus Herman Pleij en socioloog Joep de Hart terug op het afgelopen jaar. 'RKK Kruispunt TV' staat stil bij de hoogte en dieptepunten.

'Er heerst een enorme onrust, dat is misschien wel het woord van 2012', zegt Joke Hermsen. 'Onrust op financiële markten, Europa, regeringen. Onrust bij bestuur, ook in Nederland.' Volgens Herman Pleij biedt de crisis juist kansen: 'Ik ben positief gestemd omdat de Nederlandse samenleving ontzettend actief wordt en alert als de crisis toeslaat. Dan zijn we op ons best.'

TNS NIPO heeft voor 'RKK Kruispunt TV' ook onderzoek gedaan naar de stand van het land. Hoe staat Nederland ervoor in 2012? Waar maken mensen zich het meeste zorgen over? Hoeveel (onderling) vertrouwen is er nog? Maar ook: wat waren de lichtpuntjes?

Wat voorlopige resultaten:

- Protestanten zijn significant positiever over hun eigen leefomgeving en Nederland in het  algemeen, dan katholieken.
- Ondanks de onrust over de uitwerking van het regeerakkoord en de zich verdiepende financiële crisis geven Nederlanders hun eigen leven gemiddeld een 7,2.
- CDA kiezers zijn met een 7,5 het meest positief, SP kiezers geven hun eigen leven een 6.9.
- Een derde van alle Nederlanders vindt dat de meeste mensen wel te vertrouwen zijn,maar bij net zo’n grote groep (32%) overheerst het wantrouwen: zij vinden dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn in de omgang met mensen.

Socioloog Joep de Hart: 'Je ziet dat de meerderheid van de bevolking stelselmatig pessimistisch is over de samenleving  en optimistisch  over de eigen mogelijkheden. En misschien heeft dat te maken met een behoefte aan controle. Over je eigen leven heb je het idee daar kan ik zelf nog iets aan doen. Bij de samenleving hebben mensen het gevoel dat de controle weggevallen is.'

Te midden van crisis en onrust lijkt het succes op de Olympische spelen een gevoel van saamhorigheid teweeg te brengen.

Zakenvrouw Annemarie van Gaal over de gouden medaille van Epke Zonderland: 'Jaa, iedere seconde beleefde ik als tien minuten, ik vond het zo spannend zo mooi. Dat ie won, ik ben sowieso wel iemand  die tranen in zijn ogen krijgt van het Wilhelmus. Ik ben wel trots op Nederland', zegt Annemarie van Gaal.

De grootste Nederlander wordt in het tv-programma 'RKK Kruispunt TV' op 16 december 2012 bekend gemaakt.

'RKK Kruispunt TV: Wie wordt de grootste Nederlander 2012?', zondag 16 december om 23.00 uur bij het RKK op Nederland 2.

RKK

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

radio2 op VRT 1: ann&daan
    Murdoch Mysteries
    EenVandaag
    Nederland zingt op zondag