Zondag in 'Kruispunt': hoop en wanhoop in de jungle van Calais

zaterdag 5 september 2015

Hoog bezoek in 'De Jungle' in Calais. Eurocommissaris Frans Timmermans bezocht afgelopen maandag samen met de Franse premier Valls het vluchtelingenkamp in Calais, waar meer dan 3000 migranten wachten op een kans om de oversteek naar Groot-Brittannië te maken.

Tot teleurstelling van hulpverleners en vluchtelingen kwamen Timmermans en Valls niet verder dan een gebouw aan de rand van het kamp, waar ze met een paar vluchtelingen en hulpverleners spraken. De erbarmelijke omstandigheden waaronder de mensen daar in tentjes leven bleven zo door de eurocommissaris ongezien. Toen het KRO-programma 'Kruispunt' tijdens de persconferentie vroeg waarom Timmermans de Jungle niet binnen was gegaan luidde zijn antwoord: 'Ik weet niet wat u met de Jungle bedoelt'.

'Kruispunt' doet in de uitzending van zondag 6 september wel verslag van het reilen en zeilen in het grote vluchtelingenkamp in de duinen van Calais waar inmiddels meer dan 3.000 migranten hun tenten hebben opgeslagen. We filmen het dagelijks leven van vluchtelingen en hulpverleners. Ook kijken we mee over de schouders van fotograaf Henk Wildschut, die al meer dan tien jaar regelmatig in de Jungle komt. Hij begon ooit te fotograferen om de veerkracht van mensen te laten zien: 'Hoe groot de ramp ook is, mensen bouwen een hutje op de puinhopen en gaan, zo goed en zo kwaad als het kan, door met leven.' Maar na tien jaar fotograferen in  Calais is het met zijn eigen veerkracht minder gesteld: 'Het is zo uitzichtloos, deze problematiek en ook zo eindeloos. Het is inmiddels wel duidelijk dat deze mensen blijven komen en het vluchtelingenprobleem zichzelf niet oplost, maar de politiek pakt het niet echt aan.'

Toen hij tien jaar geleden foto’s aanbood van de Jungle in Calais, waren de media nauwelijks geïnteresseerd.  Nu zijn de ogen van Europa erop gericht en zien we toe hoe migranten dagelijks hun leven in de waagschaal stellen om op een rijdende trein met vrachtwagens te springen die door de Eurotunnel naar Groot-Brittannië gaat. Dat is hun droom, hun hoop op een beter leven. En daar hebben ze alles voor over. Tot het hen lukt verblijven ze in de jungle. En dat kan soms maanden duren.

De Nederlandse Ferri Matheeuwsen is sinds een paar jaar in Calais. Ze werkt in de vrouwenopvang van het kamp, waar 200 vrouwen en 35 kinderen verblijven. 's Nachts blijft ze wakker om met de vrouwen te praten en te koken en te helpen waar dat nodig is. Zo probeert ze de omstandigheden waaronder de vluchtelingen verkeren wat draaglijker te maken.

Ook Droes de Jongh (68) uit Hoogvliet komt al jaren in Calais. Tot een jaar geleden trok ze er zelfs elk weekend heen met een auto vol zelf gedraaide sigaretten om uit te delen aan de vluchtelingen.  Ze bezoekt nu nog regelmatig haar stacaravan die vlakbij de Jungle staat, maar met hulpverlenen is ze gestopt: 'De sfeer werd me te grimmig.' Het vluchtelingenprobleem blijft haar aan het hart gaan en met veel vluchtelingen die ze ooit geholpen heeft staat ze nog in contact. 'Kruispunt' volgt Droes bij een van haar bezoeken aan de Jungle.

'Kruispunt', zondag 6 september om 23.00 uur bij KRO-NCRV op NPO 2.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

radio2 op VRT 1: ann&daan
    VRT NWS laat