VRT heeft beslist: Donna verdwijnt! [UPDATE]

woensdag 10 september 2008

De Raad van bestuur van de VRT heeft zopas beslist dat hitzender radio Donna effectief verdwijnt. De geruchten deden al langer de ronde nadat de kranten De Standaard en Het Nieuwsblad dit nieuws 2 weken geleden blokletterden. Vorige week was er al een Raad van bestuur, maar werd er geen beslissing genomen.

Z

opas werd in Het Journaal op Eén bevestigd dat radio Donna verdwijnt. De zender startte in 1992 en werd een hitzender die absolute topcijfers bereikte. Na de komst van Q-music ging het echter gestaag bergaf. Zopas werd de beslissing genomen om de zender op te doeken. Ex-Studio Brussel presentator Peter Van de Veire zou een grote rol spelen in de opvolger.

De VRT verzond zopas eveneens een persbericht:

De Raad van Bestuur van de VRT heeft vandaag de plannen van de VRT-directie voor een grondige vernieuwing van Donna, onder een nieuwe naam, goedgekeurd. De Raad gaat akkoord met de gevraagde aanvullingen en verduidelijkingen in het dossier. Het project past volgens de Raad perfect in de openbare omroepopdracht zoals die in de Beheersovereenkomst staat.

Donna werd in 1992 gelanceerd en is voor de openbare omroep een groot succesverhaal geweest, met een absolute topperiode in de jaren negentig. Het station was verschillende jaren de grootste radiozender van Vlaanderen en heeft de concurrentie eerst afgeremd en daarna sterk geïnspireerd. De VRT is hier bijzonder trots op.

Get the Flash Player to see this player.
In 2008 is Donna niet meer de baanbrekende pionier van weleer. Het Donna-programmaschema, zoals het in januari gelanceerd werd, heeft de negatieve spiraal van de laatste jaren wel kunnen keren: de zender wint voor het eerst sinds lang weer luisteraars bij.

Toch acht de VRT de tijd nu rijp om een grote stap voorwaarts te zetten.

Intussen heeft de VRT-directie een aantal beslissingen genomen in het kader van het nieuwe project:

• Greet Santy, huidig directeur Line Extensions, wordt netmanager en zal een nieuw en versterkt team samenstellen waarbinnen radiomaker en all-round entertainer Peter Van de Veire één van de drijvende krachten wordt. Deze mensen gaan er nu volop aan beginnen en willen in alle sereniteit doorwerken. Daarom kunnen ze nu nog geen interviews geven.
  • Steve De Coninck-De Boeck, de huidige Donna-netmanager, keert later dit jaar terug naar zijn eerste liefde televisie en zal het netmanagement van Eén versterken met zijn entertainmentexpertise. Hij zal diverse interne en externe producties en projecten opvolgen en, samen met Elly Vervloet, netmanager Jean Philip De Tender bijstaan in het strategisch beleid van Eén.
  • Paul Bosqué, 'licensing en merchandising' manager bij VRT Line Extensions, volgt Greet Santy op.

De Donna-medewerkers werden vandaag als eersten op de hoogte gebracht en krijgen allemaal een faire kans om bij de vernieuwde Donna betrokken te worden. De mensen die niet overstappen zullen alle steun krijgen om een geschikt alternatief te vinden binnen de VRT.

Bron: VRT / deredactie.be

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

VRT NWS journaal 13u
    Onze natuur